Konfigurace kolejišť - www.spravazeleznic.cz Přejít k obsahu

Konfigurace kolejišť

Správa železnic realizuje změnu konfigurace kolejišť při dvou základních činnostech:

a) postradatelnost zařízení
b) investiční akce

Postradatelnost zařízení

  • Žádost o posouzení a projednání postradatelnosti zařízení podávají oblastní ředitelství (OŘ) Správy železnic na základě analýzy.
  • K návrhu se vyjadřují kromě příslušných odborů Správy železnic také objednatel veřejné osobní dopravy a majoritní dopravce nákladní dopravy v dané oblasti – ve většině případů ČD Cargo.
  • Po  shromáždění a posouzení stanovisek se vydává Oznámení o postradatelnosti.
  • V případě vydání postradatelnosti není však jisté, že bude postradatelnost realizována, realizace přichází v případě, že jsou na akci schválené finanční prostředky ať už v rámci neinvestičních (opravy a údržba) nebo investičních akcí.
  • Postradatelnost je  v podstatě vrcholové schválení o požadované změně – redukci zařízení železniční infrastruktury.


Investiční akce

  • V rámci přípravy investiční akce je vždy posuzován rozsah úpravy infrastruktury (kapacita dráhy, počet a délka kolejí, počet a délka nástupních hran, čelní a boční rampy atd.), který musí vyhovět současným i výhledovým požadavkům dopravní technologie, tzn. jsou posuzovány a projednávány požadavky osobní i nákladní dopravy.
  • Na základě těchto požadavků jsou navrženy úpravy infrastruktury, které jsou projednávány nejen v rámci Správy železnic, ale i s objednavateli veřejné osobní dopravy a dopravci (osobní i nákladní dopravy).
  • Rozsah infrastruktury bývá často omezen prostorovými možnostmi. Nelze tak například vždy získat potřebné pozemky. Dále  je nutné v některých případech respektovat stávající okolní zástavbu či polohu stávajících stavebních objektů (tunely, mosty, produktovody…). 
  • V důsledku požadavků TSI (technických specifikací pro interoperabilitu), platné legislativy, norem a předpisů jsou požadavky na infrastrukturu oproti dříve navrhovanému stavu železniční infrastruktury vyšší – např. nástupiště. Dříve byla budována převážně jako úrovňová, v osové vzdálenosti koleje 4,75 m. Takové řešení již není dnes možné, realizace nástupišť tak vyžaduje mnohem větší prostorové nároky.
  • Přístupy do budov a na nástupiště musí být navrhovány s ohledem na možný pohyb osob s omezenou schopností pohybu a orientace, což má za následek větší prostorovou náročnost i těchto konstrukcí. To vše může v některých případech vyžadovat redukci kolejiště, vždy ale v souladu s dříve uvedenými požadavky dopravní technologie, které je třeba respektovat.
  • K redukci kolejiště dopraven může docházet i v důsledku rušení vleček, která jsou iniciována samotnými majiteli vleček a navázaných průmyslových objektů. Zrušením vlečky se sníží požadavky na rozsah dopravy v rámci dopravny. 
  • Postup je projednáván v několikastupňové přípravě dokumentace od (ZP) Záměru projektu, přes DUR (dokumentace pro územní rozhodnutí) a DSP (dokumentace pro stavební povolení).
  • V rámci připomínkování dokumentace dochází ke komplexnímu posuzování konfigurace kolejiště jak z hlediska dopravní obslužnosti jednotlivých objednavatelů, tak i z pohledu nákladní dopravy – pokud je zde garantovaný určitý výhled.
  • Jsou zpracovávány podklady z předchozích let týkající se počtu vlaků v osobní i  nákladní dopravě a případně i vozů resp. jednotlivých manipulací.  
  • Tyto podklady jsou jedním ze vstupních dat a projekt je jim přizpůsobován.
  • Stav „všichni chtějí všechno zachovat“ není z ekonomického hlediska reálný, např. zachování maximálního rozsahu kolejiště bez jakékoliv závazné garance provozu (příklad: provoz vlečky LEGIOS a celkově tratě vedoucí z Krásného Jezu do Kounice, kde byl požadavek na obnovení provozu včetně předpokládané přepravy vyrobených vozů či součástí a realita provozu je v podstatě nulová).

Veškeré změny konfigurace jsou projednávány stanovenými postupy (ať jedním či druhým způsobem) a posuzují se s ohledem na jednotlivé podklady od dopravců či objednavatelů.
 

Nastavení Cookies

Na těchto webových stránkách používáme technická cookies pro jejich správné fungování. Vedle těchto cookies ukládají webové stránky také analytická cookies pro účely statistik a marketingová cookies pro účely zobrazování správných nabídek dle Vašich preferencí. Kliknutím na „Povolit vše“ vyjadřujete souhlas s použitím všech cookies. Můžete však kliknout na „Povolit vybrané“ a poskytnout souhlas pouze pro některá. Souhlas můžete vzít kdykoliv zpět a nastavení upravit v patičce webové stránky pod odkazem „Cookies“. Kliknutím na „Odmítnout volitelné cookies“ nebo odvoláním souhlasu mohou být ovlivněny určité vlastnosti a funkce webové stránky.