ETCS a moderní technologie
1. Základní informace
Oddělení ETCS a moderních technologií (O14/3) odboru zabezpečovací a telekomunikační techniky (O14) Generálního ředitelství Správy železnic, státní organizace, je odpovědné za stanovování zásad pro zajištění řádného technického stavu, rozvoje a úprav zařízení železniční infrastruktury v oblasti zabezpečovací techniky v systému ERTMS ETCS (European Train Control System). Stanovuje a zpracovává technické koncepce, metodické pokyny a zásady rozvoje železničního zabezpečovacího systému ETCS na síti Správy železnic, stanovuje základní technické požadavky pro jednotlivá zařízení a jejich vzájemná rozhraní. Oddělení se věnuje jak stacionární, tak i mobilní části ETCS a systému ATO over ETCS (Automatic Train Operation).
V rámci své působnosti se oddělení také věnuje vypracování stanovisek k přípravným a projektovým dokumentacím z hlediska koncepce, věcného rozsahu staveb a technického řešení. Náplní práce je také projednávaní dokumentací výrobků zabezpečovací techniky, schvalování jejich technických podmínek, udělování souhlasu s ověřovacím provozem a udělování souhlasu s použitím daných výrobků na železniční dopravní cestě. Jedná se hlavně o prvky stacionární části systému ETCS.
Oddělení v rámci plnění svých povinností spolupracuje s odbory napříč celou organizací, s technologickými a vývojovými partnery z průmyslu a partnery ze zahraničí. Zaměstnanci oddělení se účastní příslušných odborných skupin Mezinárodní železniční unie, Evropského výboru pro standardizaci, spolupracují s Evropskou železniční agenturou a dalšími partnery, jakými jsou CER, CEPT, ETSI, sdružení ERTMS Users Group (EUG), nebo EULYNX.
Oddělení je také nápomocné dopravcům jako technická podpora při implementaci mobilní části do vozidel a zároveň pořádá školení a workshopy pro zaměstnance a partnery. Oddělení je aktivní také v účasti na přednáškách organizovaných v rámci spolupráce se školami.
2. Tým oddělení ETCS a moderních technologií
Odbor zabezpečovací a telekomunikační techniky - odd. ETCS a moderních technologií | ||
---|---|---|
Jméno | Funkce | Kontakt |
Ing. Radek Dobiáš Ph.D. MBA | vedoucí oddělení | DobiasR@spravazeleznic.cz Křižíkova 552/2, 186 00 Praha 8 |
Ing. Lukáš Matta | systémový specialista | Matta@spravazeleznic.cz Křižíkova 552/2, 186 00 Praha 8 |
Ing. Martin Trögel | systémový specialista | Trogel@spravazeleznic.cz Křižíkova 552/2, 186 00 Praha 8 |
Ing. Vojtěch Porwisz | systémový specialista | Porwisz@spravazeleznic.cz Jeremenkova 103/23 779 00, Olomouc |
Ing. Peter Mišek | systémový specialista | MisekPete@spravazeleznic.cz Křižíkova 552/2, 186 00 Praha 8 |
Jan František Sedláček | systémový specialista | SedlacekJ@spravazeleznic.cz Křižíkova 552/2, 186 00 Praha 8 |
Ing. Zdeněk Bohatý | systémový specialista | BohatyZ@spravazeleznic.cz Jeremenkova 103/23 779 00, Olomouc |
Ing. Miroslav Čadský | systémový specialista | Cadsky@spravazeleznic.cz Křižíkova 552/2, 186 00 Praha 8 |
PhDr. Bc. Eva Gerlachová, MBA | systémový specialista | Gerlachova@spravazeleznic.cz Křižíkova 552/2, 186 00 Praha 8 |
Ing. Vilém Pecen | systémový specialista | Pecen@spravazeleznic.cz Křižíkova 552/2, 186 00 Praha 8 |
Bc. Vít Řezáč | systémový specialista | RezacV@spravazeleznic.cz Křižíkova 552/2, 186 00 Praha 8 |
Ing. Tomáš Špringl | systémový specialista | SpringlT@spravazeleznic.cz Křižíkova 552/2, 186 00 Praha 8 |
Ing. Martin Daňhel Ph.D. | systémový specialista | Danhel@spravazeleznic.cz Křižíkova 552/2, 186 00 Praha 8 |
Ing. Lukáš Petřík | systémový specialista | Petrik@spravazeleznic.cz Jeremenkova 103/23 779 00, Olomouc |
3. Důležité dokumenty a informace
PZV | |
---|---|
SŽ TS 1/2025-Z | TECHNICKÉ SPECIFIKACE SYSTÉMŮ, ZAŘÍZENÍ A VÝROBKŮ Prostředek k zastavení vlaku |
TS 1/2023-Z | TECHNICKÉ SPECIFIKACE SYSTÉMŮ, ZAŘÍZENÍ A VÝROBKŮ Traťová elektronická jednotka systému ETCS a přepínatelné eurobalízy |
ETCS STOP | |
---|---|
12928/2025-SŽ-GŘ-O14 | Stanovení technických specifikací a požadavků na traťový souhlas D3 |
12844/2025-SŽ-GŘ-O14 | Doplnění technických požadavků na indikace stavu balíz ETCS |
TS 1/2023-Z | TECHNICKÉ SPECIFIKACE SYSTÉMŮ, ZAŘÍZENÍ A VÝROBKŮ Traťová elektronická jednotka systému ETCS a přepínatelné eurobalízy |
SŽ TSI CCS/MP3 | Technické požadavky a zásady pro projektování traťové části ETCS STOP ve znění změny č. 1 |
ETCS L1 LS | |
---|---|
12844/2025-SŽ-GŘ-O14 | Doplnění technických požadavků na indikace stavu balíz ETCS |
78058/2022-SŽ-GŘ-O14 | Podmínky a technické požadavky přípravy nebo implementace traťové části ETCS úrovně 1 v módu Limited Supervision |
TS 1/2023-Z | TECHNICKÉ SPECIFIKACE SYSTÉMŮ, ZAŘÍZENÍ A VÝROBKŮ Traťová elektronická jednotka systému ETCS a přepínatelné eurobalízy |
PO-10/2024-GŘ | Pokyn generálního ředitele ve věci podkladových dat pro ETCS L2 a L1 LS |
ETCS L2 | |
---|---|
7311/2025-SŽ-GŘ-O14 | Aktualizace a upřesnění požadavků SŽ TSI CCS/MP1 (dopis) |
7311/2025-SŽ-GŘ-O14 | Aktualizace a upřesnění požadavků SŽ TSI CCS/MP1 (příloha 1) |
7311/2025-SŽ-GŘ-O14 | Aktualizace a upřesnění požadavků SŽ TSI CCS/MP1 (příloha 2) |
TS 1/2019-Z | Vlaková cesta s prodlouženou ochrannou dráhou, Vydání I |
PO-10/2024-GŘ | Pokyn generálního ředitele ve věci podkladových dat pro ETCS L2 a L1 LS |
SŽ PO-09/2020-GŘ | Pokyn generálního ředitele ve věci doplnění požadavků na železniční zabezpečovací zařízení pro tratě s traťovou rychlostí do 200 km/h (včetně) |
SŽ TSI CCS/MP1 | Zásady pro projektování traťové části ERTMS pro tratě s výhradním provozem evropského vlakového zabezpečovače |
50244/2023-SŽ-GŘ-O14 | Pokyn pro úpravu projektování vstupu do oblasti ETCS L2 |
1554/2021-SŽ-GŘ-O14 | Prozatímní zásady pro stanovení rychlosti pro výpočet délky přibližovacího úseku PZS pro využití přínosů ETCS |
12906/2023-SŽ-GŘ-O14 | Národní hodnoty pro systém ETCS |
Ostatní | |
---|---|
SŽ T129 | Údržba prvků evropského vlakového zabezpečovacího systému (prozatímní) ve znění změny č. 1 až 3 |
80741/2022-SŽ-GŘ-O14 | Doporučené překlady pojmů z anglického do českého jazyka |
stáhnout | Příklad nenulových uvol. rychlostí |