Přejít k obsahu

Krátce, rychle, aktuálně

25.04.2024
Ozvěny konference VRT: Územní plánování
Rychlá železnice je základem budoucí dopravní páteře a udržitelné dopravy v České republice.
24.04.2024
Pracovní skupiny na severu nezahálí
Dvě pracovní skupiny vzniklé v Ústí nad Labem na základě požadavku ministra dopravy zapracovaly do projektu nové vysokorychlostní trati připomínky města i okolních obcí a tím ho posunuly blíže k jeho konkrétní realizaci. Definitivní podobu úprav předloží pracovní skupiny ministrovi během června.
23.04.2024
Na ekonomiku při plánování vysokorychlostních tratí myslíme prioritně
Na konferenci Exploring the European High-Speed Rail Experience, která se konala v pátek 19.dubna v budově našeho generálního ředitelství, jsme diskutovali o postupu přípravy vysokorychlostních tratí a především o zahraničních zkušenostech s plánováním ekonomiky těchto projektů. Cílem bylo vyhnout se obdobným chybám v České republice.
19.04.2024
VRT Moravská brána II: Technická řešení
Minimalizace dopadů na krajinu je při přípravě VRT jednou z našich priorit. Proto jsme se na VRT Moravská brána II snažili co nejvíc využít stávající dopravní stopu.
18.04.2024
Další významný milník v přípravě VRT Moravská brána
VRT Moravská brána je jedním z prvních úseků vysokorychlostních tratí v České republice blížící se k dalšímu významnému milníku. Ministerstvo životního prostředí obdrželo zpracovanou dokumentaci EIA, kterou přezkoumá a následně dojde ke zveřejnění na úřední desce dotčených krajů.
16.04.2024
Prezentační den v Ústí n. Labem – Vysokorychlostní tratě pro celkovou udržitelnost
Požadavky na dopravu stále stoupají. Za jejím silným rozvojem v celosvětovém měřítku stojí urbanizace a globalizace. Do popředí se tak opět dostává železniční doprava, zvláště ta vysokorychlostní.
15.04.2024
Vysokorychlostní tratě budou mít vlastní centrum řízení provozu
Správa železnic vyhlásila výběrové řízení na projektanta nové budovy centrálního dispečerského pracoviště (CDP) pro dálkové řízení provozu na vysokorychlostních tratích v Čechách. Vznikne v sousedství stávajícího objektu CDP na pražské Balabence. Předpokládaná hodnota zakázky je 39 822 660 korun.
12.04.2024
Zahajujeme jarní vlnu setkávání s veřejností
Se začátkem jara ožívá i náš dialog s veřejností, který je nepostradatelnou součástí přípravy výstavby vysokorychlostních tratí. Na jižní Moravě navážeme na podzimní sérii setkání a budeme pokračovat do Šakvic a Rakvic. Nově nás čeká řada představení projektů na Vysočině a ve středních Čechách. V Praze chystáme po úspěšných zimních setkáních se zainteresovanými subjekty a výstavě i veřejné komentované prohlídky budoucí trasy. Na trase budoucí VRT mezi Drážďany a Prahou se objevíme každý měsíc v jiném městě, využívat budeme i náš VRTmobil.
08.04.2024
Účastníci konference Vysokorychlostní tratě – realita budoucnosti položili desítky dotazů
Prostřednictvím historicky první konference věnované výhradně tématu vysokorychlostních tratí (VRT) v České republice jsme na konci února představili projekt VRT odborné veřejnosti. Účastníci měli možnost ptát se prezentujících odborníků z ČR i zahraničí prostřednictvím aplikace Slido.
05.04.2024
VRT Moravská brána II: Hluk pod kontrolou
Hlavním rozdílem mezi konvenční železnicí a tou vysokorychlostní je zejména její rychlost. Na VRT Moravská brána II pofrčíme místy až 320 km/h. Mají se proto obyvatelé regionu s vyšší rychlostí obávat také většího hluku?
04.04.2024
Byli jsme součástí veletrhu Connecting Europe Days
Informační stánek projektu českých vysokorychlostních tratí nechyběl tento týden na veletrhu Connecting Europe Days v Bruselu. Svou prezentací jsme se připojili ke klíčovým hráčům na evropském poli v oblasti dopravních infrastrukturních projektů.
02.04.2024
Prezentační den Praha – Vysokorychlostní tratě v mapách
Příprava vysokorychlostních tratí běží na plné obrátky. V současném okamžiku je to jeden z nejkomplexnějších projektů, který se na území Česka připravuje. Mezi důležité součásti projektu nepatří pouze jeho technická příprava, ale zásadní roli hraje i schopnost efektivní komunikace s občany, při které se nejlépe osvědčilo využití mapových podkladů pro přenos co nejpřesnějších a srozumitelných informací.
30.03.2024
Hledáme zhotovitele pro podrobný inženýrsko-geologický průzkum v úseku Moravská brána I
Inženýrsko-geologický průzkum je důležitou součástí přípravných a projekčních prací vysokorychlostních tratí, které zajistí nezbytné informace pro úspěšnou realizaci. Stavební správa vysokorychlostních tratí aktuálně vyhlásila výběrové řízení na provedení mimořádné etapy podrobného inženýrsko-geologického průzkumu v úseku Moravské brány I, konkrétně od Prosenic až po Hranice na Moravě.
28.03.2024
Moravská brána II: Rychlost pomůže celému regionu
Připravovaná vysokorychlostní trať (VRT) přinese nejen zásadní zkrácení dojezdových časů, ale také rozvoj regionu. Možnost dojíždět do zaměstnání jinam i nové příležitosti v kraji pomohou výrazně zvýšit atraktivitu regionu a změnit trend v jeho vylidňování.
27.03.2024
Pojďte si zkrátit čekání na VRT výstavou architektonických návrhů terminálu Jihlava VRT
Zveme vás do Jihlavy na výstavu soutěžních architektonických návrhů nového dopravního terminálu. Prohlédněte si i návrh, který porota vybrala jako vítězný.
26.03.2024
Známe podobu jihlavského terminálu. Denně jím projdou tisíce cestujících
Do Brna za 36 minut, do Prahy za necelou hodinu, šest tisíc cestujících a až 118 vlaků denně. To jsou klíčové údaje nového terminálu vysokorychlostní tratě Jihlava, který už zná i svou finální podobu. V rámci otevřené architektonicko-urbanistické soutěže, jejíž výsledky v Jihlavě vyhlásila Správa železnic, mu ji dalo francouzsko-české sdružení AREP ARCHITECTES – MONOM. Stojí za ním architekt Igor Hobza, projektant dopravních staveb Alistair Lenczner a projektant mostních konstrukcí Julien Dallot. Mezi všemi 25 zúčastněnými návrhy dokázali porotu přesvědčit řešením, které nejenže bezezbytku naplnilo dopravní účel a podstatu projektu, ale také nejlépe začlenilo terminál do krajiny. To se týkalo nejen Zlatého potoka a okolních rybníků, ale také železniční estakády přes dálnici D1. Urbanistické a environmentální řešení návrhu doplňovala i ekonomická přiměřenost investičních nákladů.
25.03.2024
Výzkumy projektu Nová mobilita ukazují, že vysokorychlostní doprava je vnímána jako priorita
Spolupráce s akademickou obcí přináší našim projektům potřebnou kritickou zpětnou vazbu i argumentační podporu. I proto je Správa železnic partnerem návazných aktivit projektu Nová mobilita realizovaných Institutem pro dopravní ekonomii, geografii a politiku.
23.03.2024
Moravská brána II: Jak ovlivníme životní prostředí
Minimalizace dopadů na životní prostředí je při přípravě VRT obecně jednou z hlavních priorit. A nejde jen o to, aby trať co nejméně ovlivnila krajinný ráz.
22.03.2024
Projděte si záznamy z konference Vysokorychlostní tratě – realita budoucnosti
Vysokorychlostní tratě u nás jsou v současnosti velkým tématem, které rezonuje celou společností. I proto proběhla poslední únorový den historicky první konference Vysokorychlostní tratě – realita budoucnosti věnovaná pouze a výhradně aktuálnímu stavu přípravy a budoucnosti vysokorychlostních tratí v České republice.
20.03.2024
Moravská brána II: Lidé a obce jsou součástí příprav podoby nové trati
Přípravy tohoto úseku vysokorychlostních tratí (VRT) jsou již v plném proudu. Právě proto do nich cíleně vstupují i ti, kterých se stavba úseku bezprostředně týká. Obce a občané.