Krátce, rychle, aktuálně

Třetí studijní cesta starostů do Francie za poznáním vysokorychlostních tratí

Správa železnic ve spolupráci s Krajem Vysočina uspořádala již třetí studijní cestu starostů a zastupitelů kraje do Francie, jejímž cílem bylo seznámit účastníky s fungováním vysokorychlostních tratí (VRT) v praxi. Tento projekt umožňuje českým starostům získat cenné zkušenosti a inspiraci z reálných provozů VRT ve Francii.

Správa železnic zajišťovala technickou a odbornou podporu během celé akce. Francouzská společnost SNCF Réseau, která se podílí na projektování a zavádění vysokorychlostních tratí v České republice, byla důležitým průvodcem tohoto výletu. Mezi oběma provozovateli infrastruktury platí dlouhodobá smlouva až do roku 2029, která zahrnuje podporu v oblastech strategického plánování, projektového řízení, technické expertízy a přípravy na provoz a údržbu VRT.

Cesta organizovaná Krajem Vysočina měla za úkol ukázat českým zástupcům francouzský model vysokorychlostních tratí a jeho podobnost s tím, co by mohlo být realizováno v České republice. Jednou z hlavních částí programu bylo setkání na radnici v obci Saint-Jean-Saverne, kde starostové a zástupci kraje vyslechli prezentaci o výstavbě a provozu VRT. Prezentace se zúčastnili místostarostka obce, bývalý starosta, projektantka místního úseku a zástupci společnosti SNCF Réseau, která zajišťuje provoz TGV ve Francii.

Diskuze na radnici měla za cíl rozptýlit obavy občanů a zastupitelů, kteří se často potýkají s otázkami ohledně hluku, rozvoje kraje, podpoře místní dopravy apod. při plánovaní vysokorychlostních tratí v České republice. Dokonce i současná budova radnice v obci Saint-Jean-Saverne je příkladem pozitivního využití bývalého informačního centra, které během výstavby VRT sloužilo občanům i stavebním odborníkům. Budova byla obci předána po dokončení stavby a nyní slouží právě jako radnice. V jedné z místností je vystavena i maketa razícího štítu, který byl použit při výstavbě místního tunelu.

Po prezentaci následovala obhlídka několika významných stavebních úseků v terénu, mezi které patřil tunel Saverne, smíšený ekodukt a viadukt ve vesnici Wilwishein. Při každé z obhlídek měli účastníci možnost pozorovat průjezd rychlovlaku TGV a vyslechnout odborný výklad.

Druhý den výjezdu starostové měli jedinečnou příležitost vyzkoušet si jízdu TGV na vlastní kůži a seznámit se s fungováním přestupů na terminálu Champagne-Ardenne. Prohlídka nádraží s výkladem od ředitele stanice ukázala, že moderní nádraží neslouží pouze k přestupu z rychlovlaku na regionální spoj, ale že to jsou komplexní dopravní uzly s různými službami a možnostmi pro cestující. Účastníci se dozvěděli, jaký význam má takový terminál pro rozvoj dané lokality v průběhu deseti let od jeho vzniku.

Návštěva Francie poskytla českým starostům a zástupcům kraje cenné zkušenosti o tom, jak může moderní železniční doprava fungovat s přírodou a přinášet ekonomický i sociální rozvoj regionům.