ETCS – obecné informace

Systém ETCS (European Train Control System) je společně s rádiovým komunikačním systémem (GSM-R nebo FRMCS) a provozními pravidly součástí projektu ERTMS (European Railway Traffic Management System). Hlavní cíle tohoto celoevropského projektu jsou:
  • Zvýšení úrovně bezpečnosti železničního provozu;
  • Zajištění interoperability evropského železničního prostoru;
  • Zvýšení výkonnosti železniční sítě – zvýšení rychlosti vlaků a kapacity dráhy.

Systém ETCS je jednotný evropský vlakový zabezpečovací systém, který je určen k zabezpečení jízd vlaků. Kontroluje činnost strojvedoucího a v případě, kdy dojde k ohrožení bezpečnosti (hrozící projetí návěsti Stůj, překročení nejvyšší dovolené rychlosti) provede reakci a zásah do řízení vlaku.

 Právní předpisy a legislativa

Vytváření jednotného železničního prostoru cestou zajištění interoperability (sjednocení pravidel a zajištění vzájemné komptability jednotlivých systémů) je jedním z cílů EU.


Historicky se v evropských zemích vyvinulo mnoho vzájemně nekompatibilních vlakových zabezpečovacích zařízení, která postupně začala představovat překážku v dalším rozvoji evropské železnice. Proto se již na konci 80. let EU rozhodla vyvinout technické specifikace pro jednotný interoperabilní vlakový zabezpečovací systém – ETCS.

 

mapa/graf

Vlakové zabezpečovače v evropských zemích

Tento systém a postup v jeho implementaci byl zakotven v právních předpisech EU, které si členské státy odhlasovaly a které jsou závazné pro všechny členské státy EU, tedy i ČR. Cílem tohoto projektu je sjednotit evropský železniční prostor a umožnit všem dopravcům využívat infrastrukturu podle stejných základních pravidel.

Interoperabilita se týká celé řady oblastí, které jsou označovány jako subsystémy. ERTMS je součástí subsystémů Řízení a zabezpečení, pro které jsou vydány technické specifikace pro interoperabilitu (TSI). TSI jsou právním předpisem EU, které jsou platné ve všech členských státech EU a jsou přímo aplikovatelné (dle nařízení Evropské komise (EU) 2023/1695). Povinnost realizace ERTMS je dána nařízeními Evropského parlamentu a Rady EU, ve kterých jsou stanoveny závazné termíny pro zavedení systému ETCS na tratích páteřní sítě TEN-T. Nesplnění těchto požadavků by znamenalo omezení spolufinancování projektů z fondů EU i riziko uplatnění sankcí vůči členským státům. Interoperabilita se však týká všech tratí dráhy celostátní a regionální, a proto nově budované vlakové zabezpečovací zařízení i rádiové systémy musí být interoperabilní, aby bylo možné spolufinancování těchto projektů z EU.

Popis rozvoje systému ERTMS na železnici v ČR, a to jak na tratích, tak na vozidlech je uveden v Národním implementačním plánu ERTMS, který byl schválen Vládou ČR v roce 2017 a aktualizován v roce 2024. Popisuje technické požadavky na implementaci ETCS, strategii a plánování implementace ETCS. Tento dokument musí mít na základě nařízení Komise (EU) 2023/1695 zpracovány všechny členské státy.

Dalším dokumentem, kterým se Správa železnic řídí, je Plán moderního zabezpečení české železnice, který byl v aktualizované podobě schválen Vládou ČR v červnu 2024 (usnesení č. 362).

Mezinárodní spolupráce

Správa železnic v oblasti ETCS spolupracuje se zahraničními partnery a je členem mnoha mezinárodních organizací. Těmi nejvýznamnějšími jsou EUG (ERTMS Users Group), EULYNX, CER (Společenství evropských železničních společností) a UIC (Mezinárodní železniční unie). Členství v těchto platformách umožňuje vzájemné sdílení zkušeností, technických a provozních znalostí a know-how v oblasti zavádění, provozování a vývoje ERTMS.  Tyto organizace zastupují zájmy svých členů na evropské politické scéně a úzce spolupracují s Agenturou Evropské unie pro železnice (ERA), která vydává a spravuje TSI, a tedy hrají významnou roli při vývoji systému ETCS.

loga partnerů

ERTMS Users Group

  • Platforma pro sdílení zkušeností a koordinaci postupů v zavádění ERTMS mezi vybranými správci železniční infrastruktury v EU;
  • Aktuálně tato platforma sdružuje zástupce 13 evropských zemí.

EULYNX

  • Cílem organizace EULYNX je standardizace rozhraní a prvků zabezpečovacích systémů;
  • Správa železnic je členem této organizace od roku 2023.

 

mapa/grafmapa/graf

Členské státy organizaci EUG (vpravo) a EULYNX

CER

  • Evropské společenství dopravců, správců infrastruktury a přidružených společností;
  • Pomáhá formovat evropskou legislativu v oblasti dopravy.

UIC

  • Mezinárodní železniční unie (Union Internationale des Chemins de fer) ;
  • Koordinuje rozvoj a fungování železniční dopravy;
  • Členy unie jsou nejen manažeři infrastruktury, ale například i dopravci nebo leasingové společnosti poskytující železniční vozidla.

ERA

  • Jedná se o agenturu Evropské unie, která byla zřízena s cílem podpořit harmonizaci a zlepšení bezpečnosti železniční dopravy v Evropě;
  • Prostřednictvím společných evropských technických norem usiluje mimo jiné o vytvoření jednotného evropského železničního prostoru (nejen v oblasti řízení a zabezpečení).