1. místo

 

Návrh 5
Účastník:  Nemec Taller Architektur + Ateliér MV
Autor: Bořek Němec, Lukáš Taller, Annegret Stöcker, Miroslav Vondřich
Spolupracující osoby: Luca Urbani, Barbora Tauerová, Petr Hnát
Architekt: Lukáš Taller
Projektant dopravních staveb: Miroslav Vondřich

Z Hranic do světa

Nově vznikající nádraží VRT v Hranicích skýtá aktivační potenciál pro převážně výrobní a skladové areály v blízkém okolí nádraží a pro samotné město Hranice. I přes brownfieldový charakter je vidět čilá produkce firem, dřevozpracujícího průmyslu, stavebního průmyslu v širším okolí atd. Vidíme smysl v posílení Hranic jako města a stanoviště pro práci, bydlení, blízkou rekreaci, komerci a průmysl 21.století tak, jak ji definuje programová koncepce města. Díky rychlejší dostupnosti se blízké okolí stane přestupním středobodem Moravy do světa a lze tak pozitivně rozvinout klady tohoto místa a dále rozvíjet potenciály Hranic.
Návrh objektu nástupišť, podchodu, mezi dráhou stojícího objektu odbavovací haly s výraznou transparentní lucernou, viaduktu, zastřešení autobusového terminálu, a s tím souvisejících objektů parkingu, je jednoduchou sérií samostatných, spolu souvisejících, či přímo na sebe navazujících staveb, které lze samostatně realizovat a případně provozovat. Každá stojí sama o sobě, dohromady však vytvoří celek, potažmo soubor staveb, který nově jasně definuje aktuálně neuspokojivé okolí nádraží a autobusového terminálu a může být iniciační stavbou pro pozitivní rozvoj blízkého okolí nově vznikající vysokorychlostní železniční trati.

Oprava okolí, veřejný prostor a rozvoj areálů

Slepou smyčku mezi kolejišti návrh zaplňuje parkovacím domem, parkovištěm s prvky retenční zeleně a stromy, parkováním na střeše se zelenou střechou, příjezdem k objektu údržby drah a odstavným stáním pro autobusy. Vzniká tak jakási pomyslná dopravní baterka” ve slepém místě, kterou IAD a MHD využije pro odstavení vozidel mimo zraky hlavního prostoru před odbavovací halou a viaduktem. Ten tak může zůstat volný pro autobusový terminál jako součást jasně definovaného veřejného prostoru s možností vzniku služeb a funkcí viaduktu. Tento nový veřejný prostor je rezervován pro pěší, kolemjdoucí a přepravované osoby ať už přijíždí autobusem, autem, na kole, či přichází pěšky. Integruje staré (lipová alej) i nové krajinné prvky a vybízí k delšímu setrvání a pobytu, zároveň je umožněn rychlý přestup mezi jednotlivými typy dopravy. Lze jej také v budoucnu rozšířit do nového území na severu.

Doprava 21.století tak může jít ruku v ruce s kvalitním veřejných prostorem a jeho architekturou a krajinou

Urbanistická koncepce navrhuje nově vznikající prostor v budoucnu a širším kontextu dále usazovat do flexibilního systému mřížky a os okolí a tyto dále rozvíjet do přilehlých průmyslových areálů s možností vzniku nové čtvrti na severu drážního tělesa, kterou uzavře zelený pás. Celkový charakter místa se může změnit od čistě produkčně-komerčního využití až po technologický park se smíšenými funkcemi bydlení. Volné pole urbanistického rastru a plochy ve stávajících areálech nabízejí dostatečný rozvojový potenciál pro další transformaci území.

Modro-zelená infrastruktura

Krajinná koncepce terminálu navrhuje krajinný rámec, který zajišťuje vzájemné propojení krajiny pro ochranu druhů v lokalitě a pro nemotorizovanou dopravu v dlouhodobém horizontu. Vzniká nadřazená modrozelená infrastruktura, biokoridor podél nového obchvatu a potenciálních čtvrtí. V budoucnu může nový urbanistický celek tvořit samostatný prvek ÚSES, a to i přes převažující funkce výroby a komerce.

"Connecting land and Cityscapes"

Průmyslové čtvrti jsou v místech deficitů společně se stavbou nádraží renaturovány. Paralelně podél vodních ploch a retencí vznikají nivní louky, doprovodné pěší a cyklistické trasy, které zajišťují vzájemné propojení nesouvislých výrobních areálů, čtvrtí a okolních obcí Hranic. Zvyšuje se prostupnost krajiny a podporuje tak využívání nemotorizované dopravy.

Soutěžní panely
Vizualizace návrhu 5 Vizualizace návrhu 5 Vizualizace návrhu 5 Vizualizace návrhu 5 Vizualizace návrhu 5

Soubory ke stažení

05.pdf (22.9 MB) pdf
05_Text.pdf (10.9 MB) pdf