VRT Podřipsko
Stavebně se jedná o novostavbu dvoukolejné trati elektrizované střídavou napájecí soustavou a zabezpečené evropským zabezpečovacím systémem ETCS.
Úsek umožní zásadní zkrácení jízdních dob mezi Prahou hlavním nádražím a terminálem Roudnice nad Labem VRT (19 minut), respektive Lovosicemi a Litoměřicemi (do 32 minut). Jeho zprovoznění přinese již také zkrácení jízdních dob do Ústí nad Labem, respektive Drážďan o 28 minut.
Úsek je v rámci přípravy rozdělen na 2 stavby, a to Praha-Balabenka – sjezd Lovosice a sjezd Lovosice – sjezd Litoměřice.
Zahájení projekční přípravy stavby sjezd Lovosice – sjezd Litoměřice je podmíněno dokončením aktualizace Zásad územního rozvoje Ústeckého kraje, která zakotví návrhový koridor stavby i napojení na existující trať 072 Lysá nad Labem – Ústí nad Labem v území.
Terminál Roudnice nad Labem VRT
Součástí úseku se stane nový terminál osobní dopravy Roudnice nad Labem VRT, který bude sloužit jako přestupní uzel mezi vysokorychlostní železnicí a ostatními druhy veřejné a individuální dopravy v regionu s přímou vazbou na dálnici D8. Nabídne i velkokapacitní parkoviště.