Infrastruktura

10.03.2025
Soutěže jsou ideálním způsobem výběru návrhu terminálů VRT
V rámci budoucí sítě vysokorychlostních tratí u nás vznikne minimálně sedm nových terminálů VRT nebo od základu přestavěných nádraží. Konkrétní řešení se hledá pomocí architektonických soutěží. Jaké jsou jejich výhody a skutečně platí, že zdržují přípravu staveb?
03.03.2025
Výkupy pozemků pro budoucí VRT zahájíme v Moravské bráně
Když se řekne výkupy pozemků pro vysokorychlostní tratě (VRT), často si představíme, že začátek výstavby je blízko. Je však důležité si uvědomit, že tento proces zasahuje do soukromého vlastnictví. Klíčem k úspěchu je včasný dialog a informovanost.
15.02.2025
Vysokorychlostní tratě zásadně změní dopravu v České republice
V roce 2017 nám vláda uložila napojit Česko na evropskou síť vysokorychlostních tratí. Začali jsme projektovat rychlá spojení, která zahrnují také nové VRT a vzájemně spojují vysokorychlostní a konvenční železnici. Letos jsme dospěli do fáze zahájení realizace prvních projektů rychlých spojení.
23.01.2025
Rekordní částka na investice umožní další rozvoj české železnice
Na obnovu tratí a stanic budeme mít letos k dispozici celkem 62,7 miliardy korun, tedy o téměř miliardu více než loni. Jen na investice půjde rekordních 39,3 miliardy korun, což umožní zahájit i rozsáhlé modernizační akce, jako je přestavba uzlu Česká Třebová.
23.01.2025
Modernizace železnice v údolí Berounky míří do své poloviny
V údolí Berounky mezi Karlštejnem a Berounem pokračuje modernizace trati, která přinese vyšší bezpečnost a spolehlivější cestování. Stavba se blíží do své poloviny, pojďme se tedy podívat, jak probíhají stavební práce. Hotovo bude ve druhé polovině roku 2026.
18.12.2024
Modernizace druhé nejvytíženější stanice v Brně pokračuje podle plánu
Stavební práce na rekonstrukci stanice Brno-Královo Pole běží na plné obrátky a výsledky jsou stále viditelnější. Už v dubnu příštího roku se cestující dočkají zmodernizovaného druhého nástupiště, do září pak nové nádražní budovy a dalšího potřebného zázemí.
29.11.2024
Branický most v Praze omládl a přibyla na něm druhá kolej
Osobní i nákladní vlaky už mohou naplno využívat kapacitu pražského Branického mostu. Během posledních měsíců se na něj instalovala druhá kolej, která pokračuje až na nově zřízenou odbočku na Spořilově. Výraznou proměnou pak prošla zastávka Praha-Kačerov.
21.10.2024
Pilotní PPP projekt na české železnici přitahuje pozornost investorů
Modernizace současné železnice a výstavba nové mezi stanicemi Praha-Veleslavín a Praha-Letiště Václava Havla se bude realizovat s využitím soukromého kapitálu formou projektu PPP. Nedávná prezentace v rámci Investorského dne PPP přilákala značný zájem potenciálních investorů.
11.09.2024
Odstartoval nejambicióznější projekt v historii české železnice
Od 1. srpna musí dopravci, jejichž vozidla mají příslušnou palubní jednotku a řídí je proškolený strojvedoucí, jezdit na tratích s instalovaným systémem ETCS výhradně v režimu této revoluční novinky. Plánovaný výhradní provoz pak odstartuje na počátku příštího roku.
03.09.2024
Unikátní stroj RUS 1000 S zvládl opravu trati za pouhých pět pracovních směn
V rámci opravy části trati mezi Prostějovem a Olomoucí, které realizovaly společnosti TOMI – REMONT a.s. a SWIETELSKY Rail CZ s.r.o. během 35denní nepřetržité výluky, se vyměnil kolejový rošt, opravily mostní objekty, trakční vedení a železniční přejezdy i nástupiště ve stanici Vrbátky a na zastávce Kraličky.
05.08.2024
Železniční most v České Skalici prošel komplexní opravou
V nedávné době prošel železniční most v České Skalici zásadní opravou, která přispěla k bezpečnějšímu a spolehlivějšímu provozu. Zahrnovala několik klíčových zásahů, které zajistily prodloužení životnosti a funkčnosti mostu.
02.08.2024
Letošní opravné práce na Bechyňce jsou hotové
Správa tratí České Budějovice dokončila letošní opravné práce na trati mezi Táborem a Bechyní známé jako Bechyňka. V první etapě stavby bylo opraveno celkem sedm z celkových 11 úseků trati v celkové délce přibližně dva kilometry.
18.07.2024
Nová nástupiště, zastávka i lávka přes nádraží – vítejte v Pardubicích!
Čtyři roky náročných stavebních prací jsou u konce, pardubické nádraží, klíčový železniční uzel na hlavním koridoru, září novotou. Změny jsou vidět na každém kroku, dominantou nádraží je především nová lávka přes celé kolejiště. Vlaky už také zajíždějí na novou zastávku.
17.07.2024
Nový most přes Orlík má hotovou konstrukci
Stavba nového železničního mostu přes Orlík, která začala na jaře 2022, je ve finále. Stavbaři aktuálně dobetonovali poslední část nosné konstrukci a k dokončení hrubé stavbu zbývá už jen dodělat betonové římsy.
16.07.2024
Cyklická oprava trati omezuje provoz mezi Hostivaří a Voticemi
Od 2. července probíhá na trati Hostivař – Votice cyklická obnova trati, která zahrnuje především úpravu geometrické polohy koleje. Součástí prací bude i výměna přejezdových konstrukcí na přejezdech P5674, P5671 a P5667.
26.06.2024
V rámci jedné výluky proběhlo hned několik opravných prací
Během jarní výluky na trati Chlumec nad Cidlinou – Ostroměř se spojili kolegové z jednotlivých odborných správ, aby zajistili plynulý průběh všech opravných a údržbových prací. Tyto práce zahrnovaly opravy zabezpečovacího zařízení, propustků, přejezdů, výměnu pražců a čištění štěrkového lože.
24.05.2024
Dnes staveniště, za rok nová trať. Práce postupují rychlým tempem
Již přibližně rok a čtvrt se ve stanici Praha-Bubny a v úseku do budoucí zastávky Praha-Výstaviště pohybují namísto vlaků stavební stroje. Lokalita se mění k nepoznání. Výrazně pokročila výstavba čtyřkolejné stanice v Bubnech, stejně jako navazujících estakád.
13.05.2024
První úseky nových VRT se začnou stavět za dva roky!
Už za dva roky by se měly objevit stavební stroje v místech, kudy povedou nové vysokorychlostní tratě. Konkrétně jde o dvě lokality na Moravě. Na konferenci, kterou pořádala Stavební správa VRT ve Fantově budově pražského hlavního nádraží, to potvrdil ministr dopravy Martin Kupka.
10.05.2024
Opravujeme část trati mezi Plzní a Žatcem
Do konce května potrvá výluka na trati Plzeň – Žihle. Pracuje se ve třech úsecích, největší objem prací se realizuje mezi Třemošnou a Horní Břízou.
02.05.2024
Pokračuje renovace mostu u Sepekova
Po více než sto třiceti letech od zahájení provozu na trati Tábor – Písek se renovuje železniční viadukt mezi stanicemi Božejovice a Sepekov. Téměř 150 metrů dlouhý historický železniční most z roku 1889, který tvoří deset polokruhových kamenných kleneb, převádí trať přes údolí říčky Smutné. Výška mostu nad údolím dosahuje přibližně 20 metrů.
1234