Aktuálně

10.03.2025
Soutěže jsou ideálním způsobem výběru návrhu terminálů VRT
V rámci budoucí sítě vysokorychlostních tratí u nás vznikne minimálně sedm nových terminálů VRT nebo od základu přestavěných nádraží. Konkrétní řešení se hledá pomocí architektonických soutěží. Jaké jsou jejich výhody a skutečně platí, že zdržují přípravu staveb?
03.03.2025
Výkupy pozemků pro budoucí VRT zahájíme v Moravské bráně
Když se řekne výkupy pozemků pro vysokorychlostní tratě (VRT), často si představíme, že začátek výstavby je blízko. Je však důležité si uvědomit, že tento proces zasahuje do soukromého vlastnictví. Klíčem k úspěchu je včasný dialog a informovanost.
28.02.2025
Nádraží v Moldavě se změní v železniční muzeum
Vlakové nádraží v Moldavě na Teplicku má nového majitele a bude sloužit jako železniční a dopravní muzeum. Od obce ho koupil spolek, který dosud provozoval expozici železniční a silniční techniky v bývalém zdickém depu. Budovu také čeká postupná oprava.
20.02.2025
Poskytovat maximum informací cestujícím je velkou výzvou
Již téměř rok informuje média o mimořádných událostech na železnici Martin Kavka. Od začátku letošního roku se této činnosti věnuje na plný úvazek. Zeptali jsme se ho nejen na to, proč se po 30 letech služby u státních hasičů rozhodl přestoupit na železnici.
15.02.2025
Vysokorychlostní tratě zásadně změní dopravu v České republice
V roce 2017 nám vláda uložila napojit Česko na evropskou síť vysokorychlostních tratí. Začali jsme projektovat rychlá spojení, která zahrnují také nové VRT a vzájemně spojují vysokorychlostní a konvenční železnici. Letos jsme dospěli do fáze zahájení realizace prvních projektů rychlých spojení.
10.02.2025
Příprava výstavby nových vysokorychlostních tratí dosáhla významných milníků
Projekt rychlých spojení, která v příštích letech protnou celou republiku, má před sebou významné mezníky – očekáváme například stanovisko EIA a zahájíme výkup pozemků pro první úsek VRT na Moravě. Nejen o tom jsme hovořili s ředitelem Stavební správy VRT Jakubem Bazgierem.
31.01.2025
Nádraží u Královské obory dostalo šanci na nový život
První stanicí za Prahou na dráze pražsko-drážďanské Severní státní dráhy (NStB) se stala v roce 1850 Bubeneč. Malé nádraží na okraji Královské obory (Stromovky) si dodnes uchovalo tak trochu venkovskou atmosféru.
23.01.2025
Rekordní částka na investice umožní další rozvoj české železnice
Na obnovu tratí a stanic budeme mít letos k dispozici celkem 62,7 miliardy korun, tedy o téměř miliardu více než loni. Jen na investice půjde rekordních 39,3 miliardy korun, což umožní zahájit i rozsáhlé modernizační akce, jako je přestavba uzlu Česká Třebová.
23.01.2025
Modernizace železnice v údolí Berounky míří do své poloviny
V údolí Berounky mezi Karlštejnem a Berounem pokračuje modernizace trati, která přinese vyšší bezpečnost a spolehlivější cestování. Stavba se blíží do své poloviny, pojďme se tedy podívat, jak probíhají stavební práce. Hotovo bude ve druhé polovině roku 2026.
23.01.2025
Rekordní tempo přípravy a realizace staveb bude pokračovat i letos
I v letošním roce bude pokračovat modernizace české železnice. Nejen na to, na kterých projektech se momentálně již pracuje a jaké se připravují, jsme se zeptali náměstka generálního ředitele pro modernizaci dráhy Mojmíra Nejezchleba.