Přejít k obsahu

VRT Vysočina I

Tato část VRT zahrnuje výstavbu úseku Velká Bíteš – Brno.

VRT Vysočina fáze I - schéma

Rychlé spojení  RS 1 Praha – Brno – Ostrava
Úsek (odkud kam vede)  Velká Bíteš – Brno
Kraje Kraj Vysočina, Jihomoravský kraj
Celková délka (bez sjezdů) 33 km
Celková délka (se sjezdy) 41 km
Sjezdy (město/směr) Brno (Vídeň)
Velká Bíteš (Havlíčkův Brod)
Maximální rychlost 320 km/h
Maximální konstrukční rychlost 350 km/h
Provoz vysokorychlostní jednotky do 320 km/h
vlaky tažené lokomotivou 200–230 km/h
Počet mostů – estakád  30
Počet tunelů 5
Počet nadjezdů 6
Počet ekoduktů 3
Nové terminály Velká Bíteš VRT
Brno-Vídeňská VRT
Rekonstruované železniční stanice Osová Bítýška
Zajímavosti

Tunel Kývalka s paralelní únikovou štolou
Terminál Brno-Vídeňská
Unikátní systém ražení tunelu Starý Lískovec pod dálnicí D1

pozn.: Všechny uvedené údaje jsou pouze orientační a mohou se měnit.

 

Umožní výrazné zrychlení vlaků na trase Praha – Brno na cca 1 hodinu a 45 minut. Trať tak přinese benefity ještě před kompletním dokončení VRT v ČR. VRT Vysočina je součástí v budoucnu nejvytíženější VRT Praha – Brno.
Na úseku vznikne zastávka Brno-Vídeňská, která podobně jako terminály Praha východ VRT nebo Jihlava VRT přiblíží vysokorychlostní železnici obyvatelům regionu, kteří se cestou na rychlovlak vyhnou centru města. Na nové trati do Osové Bítýšky bude zastávka Velká Bíteš a vlaky budou jezdit přímo z Brna až do Velkého Meziříčí díky nové spojce u Křižanova.

 

Součástí VRT bude několik napojení na běžnou železniční síť:

  • Ve směru Osová Bítýška pro trvalý provoz dálkových vlaků obsluhujících severní část Kraje Vysočina, dočasně také pro ostatní vlaky mezi Prahou a Brnem,
  • ve směru Modřice pro trvalý provoz vybraných mezinárodních komerčních vlaků, pro nouzové využití v případě mimořádnosti a pro zajištění údržby trati.

VRT Vysočina fáze I - mapa

Mapový portál pro komunikaci s veřejností

Máte námět či připomínku k VRT Vysočina fáze I? Můžete nám je zanechat prostřednictvím GIS portálu rozšířeného o modul umožňující komunikaci s veřejností. Ke konkrétnímu bodu na mapě může kdokoli uložit poznámku, námět či připomínku nebo popsat příležitost, kterou oblast nabízí.

VRT Vysočina II

Zahrnuje úsek Světlá nad Sázavou – Velká Bíteš se sjezdem do Jihlavy.
VRT Vysočina fáze II - schéma
Rychlé spojení  RS 1 Praha – Brno – Ostrava
Úsek (odkud kam vede)  Světlá nad Sázavou – Velká Bíteš
Kraje Kraj Vysočina
Celková délka (bez sjezdů) 83 km
Celková délka (se sjezdy) 111 km
Sjezdy (město/směr) Jihlava (od Prahy, od Brna)
Maximální rychlost 320 km/h
Maximální konstrukční rychlost 350 km/h
Provoz vysokorychlostní jednotky do 320 km/h
vlaky tažené lokomotivou 200–230 km/h
Počet mostů – estakád  50
Počet tunelů 5 (z toho 3 v uzlu Jihlava)
Počet nadjezdů zatím není známo
+ lávky pouze pro pěší a cyklisty zatím není známo
Počet ekoduktů zatím není známo
Nové terminály Jihlava VRT
Rekonstruované železniční stanice Velké Meziříčí
Jihlava město
Zajímavosti Elektrizace Křižanov - Velké Meziříčí
Kolejová spojka mimo žst. Křižanov
Architektonická soutěž mosty
Středisko údržby Jihlava-Pávov

pozn.: Všechny uvedené údaje jsou pouze orientační a mohou se měnit.

 

Součástí této VRT bude komplexní řešení pro krajskou metropoli Jihlavu a okolí včetně jednoho terminálu a napojení uzlu Jihlava v lokalitě Pávov. Dálkové vlaky budou nově zastavovat na dnešním nádraží Jihlava město, které projde rekonstrukcí. Město Jihlava navíc připravuje dopravní terminál před tímto nádražím. Přímé rychlovlaky pojedou do Prahy cca 50 minut, do Brna 40 minut.

 

 Součástí VRT bude několik napojení na běžnou železniční síť:

  • Ve směru Jihlava od Prahy i Brna pro trvalý provoz dálkových vlaků Praha – Jihlava a Brno – Jihlava,
  • ve směru Světlá nad Sázavou (od Brna) pro nouzové využití v případě mimořádnosti a pro zajištění údržby trati.

VRT Vysočina fáze II - mapa