Jak budeme jezdit
na tratích probíhat? Základní informace jsou tady!
Rychlosti vlaků na VRT
Požadavek na minimální technickou rychlost vychází z konstrukce trati. Její „klopení v zatáčkách“ (odborně „převýšení v obloucích“) je vypočítané pro předem dané rozmezí rychlostí, které je nutné dodržet. V ČR plánujeme využívat rozmezí 200–320 km/h, tedy minimální rychlost vlaku na VRT bude 200 km/h. Vlaky klasické konstrukce s tlakem 22,5 t na nápravu budou mít maximální rychlost omezenou
na 230 km/h, lehké vysokorychlostní jednotky s tlaky menšími než 17 t budou moci využít maximální rychlost 320 km/h.
Deutsche Bahn AG / Volker Emersleben
Tlakotěsnost
Požadavek na odolnost vozové skříně vychází z toho, že při vzájemném míjení proti sobě jedoucích vlaků dochází k tlakovému rázu. Vzájemná rychlost vlaků přitom může být až 640 km/h, a tu musí konstrukce souprav snést. Zároveň také musí zajistit, aby cestujícím „nezalehly uši“. Podobné změny tlaků nastávají také při vjezdu vlaku do tunelu. Požadavek na tlakotěsnost tak zajišťuje i bezpečnost
a komfort cestujících.
Maximální provozní a návrhová rychlost na VRT
Čím větší je rychlost vlakových souprav, tím kratších dojezdových časů je dosahováno a tím je železniční spojení atraktivnější pro více cestující. Ve svém důsledku jsou tak maximalizovány benefity v environmentální oblasti, jako je výrazná úspora energie a snížení emisí CO2.
Na straně nákladů ze studií proveditelnosti vyplývá, že navržené trasy pro různé rychlosti jsou z velké části stejné. Náklady na výstavbu tratí pro rychlost 250 nebo 320 km/h jsou podobné. Vyšší rychlosti (350 km/h a více) již nepřináší výrazné zkrácení dojezdových časů (např.
na trase Praha – Brno je zkrácení oproti rychlosti 320 km/h jen cca 2–3 minuty). Tratě jsou nicméně připravovány tak, aby na většině míst bylo možné zvýšení rychlosti na 350 km/h. Zejména pro případ, že v budoucnu budou vlaky efektivnější a o vyšší rychlosti bude u dopravců zájem. Do té doby umožní trasování na 350 km/h snížit převýšení (klopení) trati, a tím zjednodušit a zlevnit údržbu.
Akcelerace vlaků na VRT
Vzdálenost, kterou vlak potřebuje k rozjezdu na rychlost 320 km/h, nebo naopak k zastavení z takové rychlosti, je závislá na stoupání, či klesání trati. Orientačně lze říci, že k dosažení maximální rychlosti dojde 20–25 km od rozjezdu. K zastavení soupravy z maximální rychlosti je třeba vzdálenost cca 7 km.
Podívejte se, jak rychle a jakých rychlostí dosáhneme
Pro ilustraci přikládáme diagram VRT Praha – Brno s vyznačenými typy vlaků různých linek. Z diagramu je možné vyčíst maximální rychlosti, kterých budou vlaky daných parametrů dosahovat. Reálné hodnoty ovšem mohou být odlišné. Závisí totiž na parametrech vozidel,
která budou dopravci provozovat.
Obrázek: Traťový passport Praha-Brno se znázorněním rychlosti.
Obrázek: Koncept linkového vedení.