Úsek Podorlicko
Rychlé spojení | RS 5 Praha – Hradec Králové – Vratislav (Polsko) |
---|---|
Úsek (odkud kam vede) | Hradec Králové – Jaroměř – Náchod – státní hranice CZ/PL |
Kraje | Královéhradecký |
Celková délka (bez sjezdů) | 70 km |
Maximální rychlost | 160 km/h |
Maximální konstrukční rychlost | 160 km/h |
Provoz |
elektrické jednotky pro dálkovou i regionální dopravu |
Počet mostů – estakád | zatím není známo |
Počet tunelů | 2 (jeden nový a jeden stávající) |
Počet nadjezdů | zatím není známo |
+ lávky pouze pro pěší a cyklisty | zatím není známo |
Počet ekoduktů | zatím není známo |
Rekonstruované železniční stanice | Smiřice, Česká Skalice, Náchod, Police nad Metují, Teplice nad Metují, Meziměstí |
Zajímavosti | V celé délce se jedná o stávající konvenční trať, která bude kompletně modernizována, částečně zdvoukolejněna a na které bude zvýšena stávající traťová rychlost. |
pozn.: Všechny uvedené údaje jsou pouze orientační a mohou se měnit.
Úsek Podorlicko (Hradec Králové – Jaroměř – Náchod – státní hranice CZ/PL) je součástí Rychlého spojení RS5 Praha – Hradec Králové – Wroclaw. Díky němu bude možné dosáhnout atraktivních cestovních časů mezi Českem a Polskem ještě před výstavbou zcela nového úseku Podkrkonoší, který bude vzhledem k trasování v náročném a členitém terénu realizován později. Výrazné vylepšení tratí v relaci Hradec Králové – Náchod – státní hranice pomůže také regionální dopravě v Královéhradeckém kraji.
Podorlicko je součástí zpracované studie proveditelnosti RS5, která byla odeslána ke schválení na Centrální komisi Ministerstva dopravy. Nyní je připravována veřejná soutěž na podrobný projekt.
Z hlediska projektové přípravy je celý úsek rozdělen na 3 stavby:
Hradec Králové – Jaroměř
Náplní stavby je kompletní modernizace a zdvoukolejnění tratě Hradec Králové – Jaroměř. Díky mírnému narovnání trati v kritických místech dojde ke zvýšeni rychlosti až na 160 km/h. V projektové dokumentaci bude prověřeno nahrazení většiny úrovňových přejezdů. Součástí záměru je také optimalizace polohy a stavu nástupišť ve stanicích a zastávkách.
Jaroměř – Náchod
Předmětem stavby je modernizace, elektrizace a částečné zdvoukolejnění tratě v úseku Jaroměř – Česká Skalice – Náchod. Na několika místech dojde k přeložení trati a tím pádem ke zvýšení traťové rychlosti až na 160 km/h. Mezi Českou Skalicí a Náchodem je počítáno s výstavbou jednokolejné Vysokovské spojky, která odstraní stávající dvojí změnu směru jízdy a výrazně zkrátí cestu do Náchoda i dále. Tato novostavba bude dlouhá přibližně 3 km a asi v polovině své délky povede tunelem. V projektové dokumentaci bude prověřeno nahrazení vybraných úrovňových přejezdů. Součástí záměru je také optimalizace polohy a stavu nástupišť ve stanicích a zastávkách.
Náchod – státní hranice CZ/PL
Náplní stavby je modernizace a elektrizace tratě Náchod – Meziměstí – státní hranice. Dojde ke zvýšení traťové rychlosti až na 100 km/h. Součástí záměru je také optimalizace polohy a stavu nástupišť ve stanicích a zastávkách.