Úsek Podorlicko

Úsek je součástí výhledového spojení Prahy s polskou Vratislaví.

VRT - schéma

Rychlé spojení  RS 5 Praha – Hradec Králové –  Vratislav (Polsko)
Úsek (odkud kam vede)  Hradec Králové – Jaroměř – Náchod – státní hranice CZ/PL
Kraje Královéhradecký
Celková délka (bez sjezdů) 70 km
Maximální rychlost 160 km/h
Maximální konstrukční rychlost 160 km/h
Provoz

elektrické jednotky pro dálkovou i regionální dopravu
vlaky tažené lokomotivou
nákladní vlaky

Počet mostů – estakád  zatím není známo
Počet tunelů 2 (jeden nový a jeden stávající)
Počet nadjezdů zatím není známo
+ lávky pouze pro pěší a cyklisty zatím není známo
Počet ekoduktů zatím není známo
Rekonstruované železniční stanice Smiřice, Česká Skalice, Náchod, Police nad Metují, Teplice nad Metují, Meziměstí
Zajímavosti V celé délce se jedná o stávající konvenční trať, která bude kompletně modernizována, částečně zdvoukolejněna a na které bude zvýšena stávající traťová rychlost

pozn.: Všechny uvedené údaje jsou pouze orientační a mohou se měnit.

 

Úsek Podorlicko (Hradec Králové – Jaroměř – Náchod – státní hranice CZ/PL) je součástí Rychlého spojení RS5 Praha – Hradec Králové – Wroclaw. Díky němu bude možné dosáhnout atraktivních cestovních časů mezi Českem a Polskem ještě před výstavbou zcela nového úseku Podkrkonoší, který bude vzhledem k trasování v náročném a členitém terénu realizován později. Výrazné vylepšení tratí v relaci Hradec Králové – Náchod – státní hranice pomůže také regionální dopravě v Královéhradeckém kraji.

Podorlicko je součástí zpracované studie proveditelnosti RS5, která byla odeslána ke schválení na Centrální komisi Ministerstva dopravy. Nyní je připravována veřejná soutěž na podrobný projekt.       

Z hlediska projektové přípravy je celý úsek rozdělen na 3 stavby:

Hradec Králové – Jaroměř

Náplní stavby je kompletní modernizace a zdvoukolejnění tratě Hradec Králové – Jaroměř. Díky mírnému narovnání trati v kritických místech dojde ke zvýšeni rychlosti až na 160 km/h. V projektové dokumentaci bude prověřeno nahrazení většiny úrovňových přejezdů. Součástí záměru je také optimalizace polohy a stavu nástupišť ve stanicích a zastávkách.

Jaroměř – Náchod

Předmětem stavby je modernizace, elektrizace a částečné zdvoukolejnění tratě v úseku Jaroměř – Česká Skalice – Náchod. Na několika místech dojde k přeložení trati a tím pádem ke zvýšení traťové rychlosti až na 160 km/h. Mezi Českou Skalicí a Náchodem je počítáno s výstavbou jednokolejné Vysokovské spojky, která odstraní stávající dvojí změnu směru jízdy a výrazně zkrátí cestu do Náchoda i dále. Tato novostavba bude dlouhá přibližně 3 km a asi v polovině své délky povede tunelem. V projektové dokumentaci bude prověřeno nahrazení vybraných úrovňových přejezdů. Součástí záměru je také optimalizace polohy a stavu nástupišť ve stanicích a zastávkách.

Náchod – státní hranice CZ/PL

Náplní stavby je modernizace a elektrizace tratě Náchod – Meziměstí – státní hranice. Dojde ke zvýšení traťové rychlosti až na 100 km/h. Součástí záměru je také optimalizace polohy a stavu nástupišť ve stanicích a zastávkách.

 

mapa