Přejít k obsahu

Co přinese projekt vysokorychlostních tratí

Vybudování vysokorychlostních tratí (VRT) je klíčovým projektem rozvoje dopravní infrastruktury v ČR. Přinese zcela jinou rychlost a dimenzi cestování v České republice. Přispěje i k celkovému ekonomickému rozvoji.

Shrnutí základních přínosů
 

ilustrace Úspora času
Rychlost až 320 km/h výrazně zkrátí dojezdy, přiblíží vzdálená místa a výrazně tak ušetří váš čas při cestách po České republice  i jinam do Evropy.

 

Vyšší kapacita všech tratí
Páteřní síť VRT propojí celou republiku, odlehčí stávajícím tratím a umožní rozvoj regionální dopravy. Vlaky pak budou jezdit mnohem častěji a spolehlivěji.

ilustrace Podpora a rozvoj regionů 
VRT zlepší dojíždění za prací a přinese i nové ekonomické příležitosti v samotných krajích. Obyvatelům regionů tím značně usnadní život. 

 

ilustrace
Udržitelná doprava
Respekt k městu i krajině, šetrně zasazené do přírody i okolí zástavby. Oproti automobilové dopravě dosáhneme až 7x nižší spotřeby energie a tvorby CO2

 

Cestování za prací i za zábavou se úplně změní

Existuje spousta předností vysokorychlostních tratí. Hlavní ale je, že VRT jako součást Rychlých spojení přináší novou dopravní páteř, 
která zcela zásadně mění podobu veřejné dopravy. Na vysokorychlostní vlaky bude navazovat další doprava, ať už běžná vlaková, autobusová, nebo městská. Při tvorbě infrastruktury VRT se myslí i na to, že řada uživatelů vysokorychlostní železnice přijede k terminálu VRT svým vlastním autem nebo na kole.


Rychlejší cestování
 


Maximální rychlost
až 
320 km/h.

Díky VRT a navazujícím
konvenčním tratím
dojde ke kvalitnějšímu
propojení jednotlivých regionů.



 


Dostupné cestování
 


Praha, Brno či Ostrava
budou dostupné
do 1 hodiny jízdy
z většiny lokalit ČR


Minimálně 75 % obyvatel
bude mít přístup k rychlé železnici
do 20 minut.

 


Snadnější cestování
 


Více vlaků
a méně zpoždění.

Nové tratě zajistí další
kapacitu pro dálkovou dopravu,
uvolní dnešní tratě,
na kterých bude jezdit
více regionálních vlaků.

 

Všechno bude mnohem blíž

V řadě evropských zemí jsou vysokorychlostní tratě součástí běžného života již desítky let. Vlaky na nich dosahují rychlosti přes 300 km/h, čímž na střední vzdálenosti konkurují letadlům. V Česku se plánují na provozní rychlost 320 km/h.


V Česku do 2 hodin
 


Praha – Brno: 1 h

Praha – Ostrava: 1 h 36 min

Naprostá většina krajských měst ne více než
2 hodiny jízdy z Prahy

Polovina z nich dokonce do 1 h

 


V Evropě kolem 2 hodin
 


Brno – Drážďany

Ostrava – Vídeň

Praha – Berlín

Praha – Vídeň
 

 


VRT a další rychlé železnice. Předpokládané jízdní doby.
 

Česko nové vysokorychlostní tratě potřebuje

Poslechněte si, proč připravujeme zásadní projekt VRT a co všechno obyvatelům přinese, z úst toho nejpovolanějšího, tedy Jakuba Bazgiera, ředitele Stavební správy vysokorychlostních tratí (SSVRT).