Podkladové studie
Tyto materiály jsou do jisté míry již překonané. Posloužily ale jako podklad pro studie proveditelnosti. Územně technické, ale i vyhledávací studie měly za úkol najít vhodné trasy vysokorychlostních železnic. Identifikovaly kolizní místa v území a hledaly způsoby, jak nové tratě zapojit do těch stávajících. Na rozdíl od studií proveditelnosti se tyto materiály zpravidla nezabývaly ekonomickou stránkou navržených řešení.
- Územně technická studie VRT Benešov – Brno 11/2014
- Územně technická studie VRT Brno – Vranovice 11/2013
- Územně technická studie VRT Praha – Benešov 02/2014
- Územně technická studie VRT Praha – Havlíčkův Brod 06/2016
- Vyhodnocení vlivu tras RS zapojených do ŽUP na udržitelný rozvoj území 05/2015
- Územně technická studie Nová trať Kralupy nad Vltavou - Most 03/2015
- Územně technická studie Nová trať Litoměřice - Ústí nad Labem - st. hranice SRN 06/2015
- Územně technická studie VRT Bohumín – Přerov 11/2013
- Územně technická studie VRT Praha - Litoměřice 03/2014
- Územně technická studie propojení VRT a Letiště Václava Havla Praha 11/2019
- Vyhledávací studie VRT/RS5 Praha – Hradec Králové/Liberec –státní hranice CZ/PL 03/2018
- Přínosy TGV ve Francii a VRT v ČR 06/2020
- Koncepční studie vysokorychlostních tratí v ČSFR 1989-1991 (Národní archiv, f. Federální ministerstvo dopravy, nezpracováno; části archiv Správy železnic)
- Technicko-provozní studie z roku 2017