Přejít k obsahu

VRT Moravská brána

Novostavba vysokorychlostní trati mezi Brodkem u Přerova a stanicí Ostrava-Svinov je základní částí rychlého spojení mezi Brnem a Ostravou. Významně zkrátí čas, který strávíte na cestě. Například z Olomouce do Ostravy i obráceně vám to může trvat jen 30 minut.

VRT Moravská brána - schéma

Rychlé spojení  RS 1 Praha – Brno – Ostrava
Úsek (odkud kam vede)  Brodek u Přerova – Ostrava-Svinov
Kraje Olomoucký, Moravskoslezský
Celková délka (bez sjezdů) 74 km VRT
Celková délka (se sjezdy) 91 km
Sjezdy (město/směr) Olomouc
Prosenice (směr Přerov),
jižní a severní sjezd do Hranic
Ostrava-Vítkovice
Maximální rychlost 320 km/h
Maximální konstrukční rychlost 350 km/h
Provoz vysokorychlostní jednotky do 320 km/h
vlaky tažené lokomotivou 200–230 km/h
Počet mostů – estakád  44
Počet tunelů 5 (z toho 1 na sjezdu Prosenice)
Počet nadjezdů 28
+ lávky pouze pro pěší a cyklisty 12
Počet ekoduktů 7 (z toho 1 na sjezdu Prosenice)
Rekonstruované železniční stanice Brodek u Přerova
Hranice na Moravě
Ostrava-Svinov
Zajímavosti Úzká koordinace s památkáři – viadukt Jezernice, most v Drahotuších, rekonstrukce Hranických viaduktů
VRT přinese i úpravy stávajícího koridoru u Prosenic, Drahotuší a Jistebníku

pozn.: Všechny uvedené údaje jsou pouze orientační a mohou se měnit.

 

Z důvodu urychlení přípravy projektujeme VRT Moravská brána souběžně ve dvou částech: Moravská brána I (Brodek u Přerova –Prosenice – Hranice na Moravě) a Moravská brána II (Hranice na Moravě – Ostrava-Svinov).

VRT Moravská brána I

Novostavba vysokorychlostní trati mezi Brodkem u Přerova, Prosenicemi a Hranicemi je součástí nového železničního spojení mezi Brnem a Ostravou. Pozitivní efekt přinese také nákladní dopravě, pro kterou se uvolní kapacita
na současné trati.

Rychleji do Ostravy i na Slovensko 

Ve stanici Hranice na Moravě kolejově propojíme VRT se stávající železniční tratí mezi Přerovem a Ostravou. Díky tomu budou moct vysokorychlostní vlaky obsloužit nejen samotné Hranice, ale i Valašské Meziříčí a Vsetín a pokračovat dále na Slovensko. Sjezd do stanice Hranice na Moravě povede přes jeden z Hranických viaduktů.
Stanice Hranice na Moravě projde rozsáhlou rekonstrukcí. V Prosenicích vznikne trakční napájecí stanice zajišťující spolehlivou dodávku elektrické energie pro provoz vlaků na trati.

VRT Moravská brána I - mapa

Sjezd Olomouc 

Dvanáctikilometrový úsek vysokorychlostní trati mezi Brodkem u Přerova a Prosenicemi představuje nové železniční spojení mezi Olomoucí
a Ostravou, jehož hlavním cílem je připojení Olomouce k vysokorychlostní síti. Tato novostavba bude sloužit výhradně pro osobní dopravu
a výrazně zvýší kvalitu dopravního spojení v této oblasti. Vedle pozitivních dopadů na osobní dopravu se také očekává zlepšení podmínek
pro dopravu nákladní, která využije nově vytvořenou kapacitu na současné trati.

Trať naváže na již projektovanou VRT Moravská brána I mezi Prosenicemi a Hranicemi na Přerovsku a na Moravskou bránu II. Spojení z Ostravy do Olomouce je projektováno v kontextu celého úseku VRT Moravská brána. Prodloužení z Prosenic do Brodku u Přerova vychází ze schválené studie proveditelnosti z roku 2021, řešící spojení z Brna do Ostravy. Olomouci přinese vybudování tohoto propojení s plánovanou trasou VRT řadu benefitů v podobě zkrácení jízdních dob mezi jednotlivými městy nebo rozvoje bydlení. Projekt zahrnuje také řešení napojení VRT do stanic Brodek u Přerova a Prosenice. Ty projdou nezbytnými úpravami.

Mapový portál pro komunikaci s veřejností

Máte námět či připomínku k VRT Moravská brána I v úseku Prosenice – Hranice? Můžete nám je zanechat prostřednictvím mapového portálu GIS rozšířeného o modul umožňující komunikaci s veřejností. Ke konkrétnímu bodu na mapě může kdokoli uložit poznámku, námět či připomínku nebo popsat příležitost, kterou oblast nabízí.

 

VRT Moravská brána II

Úsek Hranice na Moravě – Ostrava-Svinov je součástí důležitého spojení do Polska. Nová trať výrazně navýší kapacitu železnice v regionu, zároveň zkrátí jízdní doby mezi Ostravou, Brnem, Vídní, Prahou a dalšími městy u nás
i v zahraničí. Také VRT Moravská brána II bude sloužit výhradně osobní dopravě, pozitiva však přinese i dopravě nákladní, které se uvolní kapacita na současné trati.

Spolehlivá železnice 21. století

Zapojení do železniční stanice Ostrava-Svinov je navrženo bezkolizně. Koleje VRT povedou uvnitř hlavních kolejí koridorové tratě. Na trase ve směru do stanice Ostrava-Vítkovice vznikne v odbočce Výškovice sjezd, který umožní plynulé napojení VRT na stávající infrastrukturu. Využívat ho budou dálkové i regionální vlaky směřující do jižní části Ostravy, Havířova, Frýdku-Místku či Českého Těšína. Technický návrh vedení trati připravujeme šetrně, s důrazem na chráněnou krajinnou oblast Poodří, kterou bude trasa procházet.

VRT Moravská brána II - mapa

Mapový portál pro komunikaci s veřejností

Máte námět či připomínku k VRT Moravská brána II? Můžete nám je zanechat prostřednictvím portálu rozšířeného o modul umožňující komunikaci s veřejností. Ke konkrétnímu bodu na mapě lze uložit poznámku. Těšíme se na vaše podněty! Děkujeme.