Krátce, rychle, aktuálně

13.03.2025
Zintenzivňujeme veřejná setkání na úseku Polabí
Komunikace s dotčenými obcemi a občany je pro nás zásadní. Na úseku VRT Polabí již některá setkání proběhla, nyní jich ale bude výrazně více.
06.03.2025
První úsek vysokorychlostní trati má transakčního poradce pro PPP
Správa železnic podepsala smlouvu s Mezinárodní finanční korporací, subjektem skupiny Světové banky, o poskytování transakčního poradenství pro připravovaný projekt vysokorychlostní tratě v úseku Brodek u Přerova – Ostrava-Svinov. Význam partnerství veřejného a soukromého sektoru při výstavbě vysokorychlostní železnice byl také tématem březnové Konference VRT.
05.03.2025
Správa železnic vybrala zhotovitele přírodovědného průzkumu pro úsek z Hradce Králové až ke státní hranici
Správa železnic dokončila výběr zhotovitele pro přírodovědný průzkum, biologické hodnocení a migrační studii v rámci připravovaného úseku vysokorychlostní tratě RS 5, který povede z Prahy přes Hradec Králové až k polské hranici. Zakázku získala společnost SAGASTA s.r.o.
04.03.2025
V Praze panuje shoda na vedení vysokorychlostní tratě z Vršovic
Centrální komise Ministerstva dopravy rozhodla o podobě vysokorychlostní tratě (VRT) v oblasti Prahy 15 a Dolních Měcholup. Vlaky z Vršovic do Běchovic pojedou převážně pod povrchem krátkými tunely a otevřenými zářezy. Jde o kompromisní řešení, na kterém se shodly Správa železnic, pražský magistrát i dotčené městské části.
03.03.2025
Proč jsou VRT bezpečné
V ČR se plánuje výstavba více než 700 km vysokorychlostních tratí (VRT), což znamená také více než 700 železničních mostních a více než 40 tunelových konstrukcí. Při výstavbě proto klademe klademe důraz i na procesy, které přinášejí vyšší míru bezpečnosti.
05.02.2025
Sběr podnětů k pocitové mapě VRT Vysočina II je u konce
Možnost přidávat podněty k pocitové mapě vysokorychlostní trati mezi Světlou nad Sázavou a Velkou Bíteší skončila v úterý 4. února 2025.
06.01.2025
Společná cesta pro železnici a přírodu
Kde se pohybují srnky, kam létají ptáci a kudy putují obojživelníci? Těmito otázkami se zabývají odborníci na Stavební správě vysokorychlostních tratí. Životnímu prostředí je věnována velká pozornost po celou dobu přípravy, od projekčních prací až po uvedení trati do samotného provozu. Proto Správa železnic hledá zhotovitele na zpracování přírodovědného průzkumu, biologického hodnocení a migrační studie pro úsek RS 5, který spojuje Prahu přes Hradec Králové až s polskou státní hranicí.
17.12.2024
Správa železnic hledá projektanta pro VRT Slezsko
Správa železnic vyhlásila veřejnou zakázku, jejímž cílem je najít projektanta pro rychlé železniční spojení, které navazuje na vysokorychlostní trať Moravská brána, a to od Ostravy ke státní hranicí s Polskem. Zahájení projektových prací se předpokládá v polovině příštího roku.
16.12.2024
Podobu terminálu VRT mezi Kořenicemi a Bečváry určí architektonická soutěž
Správa železnic vyhlásila architektonicko-urbanistickou soutěž na nový terminál Kořenice-Bečváry VRT. Ten vyroste nedaleko dnešní zastávky Pučery na Kolínsku a stane se důležitým přestupním uzlem mezi vysokorychlostní železnicí, konvenčními vlaky a hromadnou i individuální dopravou.
13.12.2024
Vlaky do Náchoda a Polska zrychlí, Správa železnic hledá projektanty
Správa železnic vypisuje soutěže na přípravu projektů pro tři úseky železnice mezi Hradcem Králové, Náchodem a hranicí s Polskem. Modernizace navazuje na projekt vysokorychlostních tratí, vlaky díky ní budou moct jezdit až stošedesátikilometrovou rychlostí.
13.12.2024
Řekněte nám, na co nemají projektanti VRT Vysočina II zapomenout!
Vaše názory a poznatky zohlední při projektování úseku VRT ze Světlé nad Sázavou přes Jihlavu do Velké Bíteše.
10.12.2024
Vysokorychlostní tratě začínají měnit dopravu v České republice
Česká republika hraje klíčovou roli jako dopravní křižovatka ve střední Evropě. Navržený systém vysokorychlostních tratí (VRT) u nás propojí sever s jihem a východ se západem a po dokončení bude začleněn do transevropské vysokorychlostní dopravní sítě TEN-T. Stavba VRT bude probíhat postupně a jednotlivé úseky budou využívány i před dokončením celého systému v roce 2050, aby se co nejdříve ulevilo současným přetíženým koridorům.
09.12.2024
Začíná předběžný geologický průzkum pro klíčový Krušnohorský tunel
Správa železnic zahájila přípravy na předběžný geologický průzkum na trase plánované vysokorychlostní trati z Prahy do Drážďan. Jeho výsledky určí způsob ražby Krušnohorského tunelu a také opatření pro ochranu podzemních vod. Nejhlubší vrt bude měřit 485 metrů.
28.11.2024
Další významný milník v přípravě VRT Jižní Morava
Příprava úseku vysokorychlostní tratě VRT Jižní Morava mezi Modřicemi a Rakvicemi se blíží k dalšímu významnému milníku. Ministerstvo životního prostředí obdrželo zpracovanou dokumentaci EIA (Dokumentace posouzení vlivu na životní prostředí), která byla následně zveřejněna na úřední desce Jihomoravského kraje.
14.11.2024
Architektonické soutěže na VRT: soutěžení jako ideální způsob výběru návrhu terminálů VRT
V rámci VRT vznikne minimálně sedm nových terminálů VRT, nebo od základu přestavěných nádraží. Konkrétní řešení se hledá pomocí architektonických soutěží. Jaké jsou výhody a je pravda, že architektonické soutěže zdržují přípravu staveb?
13.11.2024
Poslední úsek vysokorychlostní trati mezi Prahou a Brnem má svého projektanta
Správa železnic vybrala projektanta pro vysokorychlostní trať, která spojí Světlou nad Sázavou s Velkou Bíteší. Na projektu se bude podílet konsorcium firem SUDOP PRAHA, EGIS RAIL, MORAVIA CONSULT OLOMOUC a METROPROJEKT Praha, které podalo nabídku ve výši 579 170 000 korun.
11.11.2024
V Praze vyroste nový dispečink pro řízení provozu na VRT
Správa železnic vybrala projektanta nové budovy centrálního dispečinku pro vysokorychlostní tratě (VRT) v Praze na Balabence. Zakázku získala společnost SAGASTA. Dokončení stavby se plánuje v roce 2030.
06.11.2024
Prohlédněte si novou vizualizaci rychlého cestování v České republice!
Podívejte se na naše nové video o úseku VRT Moravská brána II.
22.10.2024
VRT Podřipsko a mapový portál jako nástroj interaktivního projednání
Představte si mapovou aplikaci, kde si můžete prohlédnout umístění vysokorychlostní tratě v území, změřit si vzdálenosti, plochy, zjistit výškové řešení a zároveň zaslat svůj podnět či dotaz. Toto vše obsahuje nástroj zvaný mapový portál, který jsme využili i na úseku vysokorychlostní trati VRT Podřipsko.
01.10.2024
Hledá se zhotovitel pro první úsek rychlotratě mezi Brnem a Přerovem
Správa železnic plánuje v příštím roce zahájit modernizaci trati z Brna do Přerova, nyní vyhlásila tendr na zhotovitele prací v úseku mezi Nezamyslicemi a Kojetínem. Stejně jako ostatní části důležité spojnice jižní a severní Moravy získá druhou kolej, traťová rychlost bude 200 km/h. Odstraní se všechny přejezdy, cestující získají bezbariérový přístup na nástupiště a pohodlný nástup do vlaků. S přestavbou prvního úseku se počítá od poloviny příštího roku do konce roku 2028.