Krátce, rychle, aktuálně
17.12.2024
Správa železnic hledá projektanta pro VRT Slezsko
Správa železnic vyhlásila veřejnou zakázku, jejímž cílem je najít projektanta pro rychlé železniční spojení, které navazuje na vysokorychlostní trať Moravská brána, a to od Ostravy ke státní hranicí s Polskem. Zahájení projektových prací se předpokládá v polovině příštího roku.
16.12.2024
Podobu terminálu VRT mezi Kořenicemi a Bečváry určí architektonická soutěž
Správa železnic vyhlásila architektonicko-urbanistickou soutěž na nový terminál Kořenice-Bečváry VRT. Ten vyroste nedaleko dnešní zastávky Pučery na Kolínsku a stane se důležitým přestupním uzlem mezi vysokorychlostní železnicí, konvenčními vlaky a hromadnou i individuální dopravou.
13.12.2024
Vlaky do Náchoda a Polska zrychlí, Správa železnic hledá projektanty
Správa železnic vypisuje soutěže na přípravu projektů pro tři úseky železnice mezi Hradcem Králové, Náchodem a hranicí s Polskem. Modernizace navazuje na projekt vysokorychlostních tratí, vlaky díky ní budou moct jezdit až stošedesátikilometrovou rychlostí.
13.12.2024
Řekněte nám, na co nemají projektanti VRT Vysočina II zapomenout!
Vaše názory a poznatky zohlední při projektování úseku VRT ze Světlé nad Sázavou přes Jihlavu do Velké Bíteše.
10.12.2024
Vysokorychlostní tratě začínají měnit dopravu v České republice
Česká republika hraje klíčovou roli jako dopravní křižovatka ve střední Evropě. Navržený systém vysokorychlostních tratí (VRT) u nás propojí sever s jihem a východ se západem a po dokončení bude začleněn do transevropské vysokorychlostní dopravní sítě TEN-T.
Stavba VRT bude probíhat postupně a jednotlivé úseky budou využívány i před dokončením celého systému v roce 2050, aby se co nejdříve ulevilo současným přetíženým koridorům.
09.12.2024
Začíná předběžný geologický průzkum pro klíčový Krušnohorský tunel
Správa železnic zahájila přípravy na předběžný geologický průzkum na trase plánované vysokorychlostní trati z Prahy do Drážďan. Jeho výsledky určí způsob ražby Krušnohorského tunelu a také opatření pro ochranu podzemních vod. Nejhlubší vrt bude měřit 485 metrů.
28.11.2024
Další významný milník v přípravě VRT Jižní Morava
Příprava úseku vysokorychlostní tratě VRT Jižní Morava mezi Modřicemi a Rakvicemi se blíží k dalšímu významnému milníku. Ministerstvo životního prostředí obdrželo zpracovanou dokumentaci EIA (Dokumentace posouzení vlivu na životní prostředí), která byla následně zveřejněna na úřední desce Jihomoravského kraje.
14.11.2024
Architektonické soutěže na VRT: soutěžení jako ideální způsob výběru návrhu terminálů VRT
V rámci VRT vznikne minimálně sedm nových terminálů VRT, nebo od základu přestavěných nádraží. Konkrétní řešení se hledá pomocí architektonických soutěží. Jaké jsou výhody a je pravda, že architektonické soutěže zdržují přípravu staveb?
13.11.2024
Poslední úsek vysokorychlostní trati mezi Prahou a Brnem má svého projektanta
Správa železnic vybrala projektanta pro vysokorychlostní trať, která spojí Světlou nad Sázavou s Velkou Bíteší. Na projektu se bude podílet konsorcium firem SUDOP PRAHA, EGIS RAIL, MORAVIA CONSULT OLOMOUC a METROPROJEKT Praha, které podalo nabídku ve výši 579 170 000 korun.
11.11.2024
V Praze vyroste nový dispečink pro řízení provozu na VRT
Správa železnic vybrala projektanta nové budovy centrálního dispečinku pro vysokorychlostní tratě (VRT) v Praze na Balabence. Zakázku získala společnost SAGASTA. Dokončení stavby se plánuje v roce 2030.
06.11.2024
Prohlédněte si novou vizualizaci rychlého cestování v České republice!
Podívejte se na naše nové video o úseku VRT Moravská brána II.
22.10.2024
VRT Podřipsko a mapový portál jako nástroj interaktivního projednání
Představte si mapovou aplikaci, kde si můžete prohlédnout umístění vysokorychlostní tratě v území, změřit si vzdálenosti, plochy, zjistit výškové řešení a zároveň zaslat svůj podnět či dotaz. Toto vše obsahuje nástroj zvaný mapový portál, který jsme využili i na úseku vysokorychlostní trati VRT Podřipsko.
01.10.2024
Hledá se zhotovitel pro první úsek rychlotratě mezi Brnem a Přerovem
Správa železnic plánuje v příštím roce zahájit modernizaci trati z Brna do Přerova, nyní vyhlásila tendr na zhotovitele prací v úseku mezi Nezamyslicemi a Kojetínem. Stejně jako ostatní části důležité spojnice jižní a severní Moravy získá druhou kolej, traťová rychlost bude 200 km/h. Odstraní se všechny přejezdy, cestující získají bezbariérový přístup na nástupiště a pohodlný nástup do vlaků. S přestavbou prvního úseku se počítá od poloviny příštího roku do konce roku 2028.
27.09.2024
Třetí studijní cesta starostů do Francie za poznáním vysokorychlostních tratí
Správa železnic ve spolupráci s Krajem Vysočina uspořádala již třetí studijní cestu starostů a zastupitelů kraje do Francie, jejímž cílem bylo seznámit účastníky s fungováním vysokorychlostních tratí (VRT) v praxi. Tento projekt umožňuje českým starostům získat cenné zkušenosti a inspiraci z reálných provozů VRT ve Francii.
20.09.2024
Vláda rozhodla, že se výstavba VRT na Moravě bude financovat pomocí PPP
Vláda tento týden schválila důležitý krok pro budoucnost vysokorychlostních tratí na Moravě. Pro výstavbu tří klíčových úseků, VRT Moravská brána, VRT Jižní Morava a spojení Brno – Přerov, se rozhodla využít financování formou PPP projektů. To znamená, že se na realizaci bude podílet i soukromý kapitál a my díky tomu budeme moct začít rychleji stavět.
17.09.2024
Tým VRT se chystá na veřejná setkání pro úsek RS 5
V rámci našeho projektu vysokorychlostních tratí (VRT) spouštíme nově veřejná setkání i pro úsek RS 5. Podobně jako na ostatních ramenech i zde máte možnost osobně se přijít informovat a zapojit se do diskuze.
06.09.2024
Úpravy tratí v Podkrkonoší mají zelenou díky výjimce Ministerstva dopravy
Modernizaci klíčových tratí v Královehradeckém kraji můžeme zahájit ještě před dokončením studie rychlého spojení mezi Prahou a Wrocławí. Umožnila nám to výjimka od Centrální komise Ministerstva dopravy.
03.09.2024
Hranické viadukty: důkaz ohleduplnosti VRT ke krajině a historickému dědictví
V současnosti se pracuje na projektech stovek mostních objektů překonávajících budoucí vysokorychlostní tratě (VRT). V ČR se plánuje výstavba zhruba 700 km vysokorychlostních tratí, což znamená více než 700 železničních mostních konstrukcí. Ačkoliv hlavními hledisky jsou ekonomičnost a rychlost výstavby, takový výrazný zásah do krajiny s sebou nese nutnost maximálního respektu k přírodě, krajině i našemu kulturnímu dědictví. A mezi něj určitě patří i technické památky.
29.08.2024
Přípravy na éru vysokorychlostních tratí v České republice vrcholí
Historie vysokorychlostní železnice sahá až do šedesátých let minulého století. Odstartovalo ji Japonsko a pak již nastal boom v celém světě. Dnes vysokorychlostní železnice funguje ve dvou desítkách zemí. V Evropě si prvenství v této oblasti připsala Itálie a Francie, která vybudovala první evropský systém TGV. V každé zemi má vysokorychlostní železnice svá specifika i rozdílné investiční náklady.
21.08.2024
Léto nekončí, na září máme připraveno spoustu akcí
Ani s příchodem září nezvolňujeme a připravili jsme pro vás celou řadu akcí, na kterých se můžete seznámit se stavem přípravy vysokorychlostních tratí v ČR. Setkat se s námi můžete u našeho VRTmobilu nebo výstavního stánku.