TGV v Česku
Tato akce vznikla za podpory partnerů: ČD Cargo, a.s., AŽD, Elektrizace železnic Praha a.s., CH&T Pardubice, SUDOP PRAHA a.s., Trade FIDES, a.s., Eurovia, OHLA ŽS, a.s., Chládek & Tintěra, a.s., STRABAG Česko, ALSTOM, B.H.S. BOHEMIA, a.s., Hospodářská komora České republiky, Svaz podnikatelů ve stavebnictví.
Prezentační jednotka TGV PSE, někdy označovaná jako TGV Paris Sud-Est, byla součástí dodávky prvních 109 vysokorychlostních souprav, které sloužily na nově otevřené trase z Paříže do Lyonu. Za svůj provozní život zažila inaugurační jízdu se všemi poctami, natáčení filmu, zkoušku podvozků pro další vývojovou řadu TGV a zvládla také světový rychlostní rekord. V roce 1981 totiž na zatím uzavřeném úseku mezi Paříží a Lyonem dosáhla rychlosti 380 km/h!
Přestože je tato jednotka již zasloužilým strojem, se současnými vlaky se rozhodně může poměřovat. Je stále provozní a jde o jedinou prezentační vysokorychlostní soupravu v Evropské unii. Byla dvakrát výrazně modernizována a je vybavena nejmodernější komunikační technikou. Vlak TGV 16 byl vyřazen z běžného provozu v roce 2018. Jeho tachometr se tehdy zastavil na úctyhodném číslu – 13 383 189 km.
Souprava má celkem deset vozů – dva hnací a osm vložených. Její celková délka je 200 metrů. Nechybí místa pro zavazadla, pojízdný bar, bistrovůz a také služební oddíl. Aktuálně má jednotka celkem 238 míst v druhé a 104 míst v první třídě.