Krátce, rychle, aktuálně

Vláda rozhodla, že se výstavba VRT na Moravě bude financovat pomocí PPP

Vláda tento týden schválila důležitý krok pro budoucnost vysokorychlostních tratí na Moravě. Pro výstavbu tří klíčových úseků, VRT Moravská brána, VRT Jižní Morava a spojení Brno – Přerov, se rozhodla využít financování formou PPP projektů. To znamená, že se na realizaci bude podílet i soukromý kapitál a my díky tomu budeme moct začít rychleji stavět.

Co je PPP
PPP, neboli Public-Private-Partnership znamená, že zdrojem financování vysokorychlostní tratě, nebo rychlé železnice bude soukromý sektor, který tratě vyprojektuje, zafinancuje, postaví a bude po několik desetiletí udržovat a provozovat, než je předá Správě železnic v odpovídající kvalitě.

V jakých fázích přípravy jsou aktuálně tyto tři úseky
Na úsecích Moravská brána a Jižní Morava probíhá posouzení vlivu na životní prostředí, tzv. EIA. U úseku Střední Morava jsme nejdále, příští rok dojde k zahájení stavby.

Jaké jsou aktuální termíny začátku stavby
Plán počítá s tím, že úseky Moravská brána a Jižní Morava se budou stavět do čtyř let, Střední Morava, jak je již výše uvedeno, již příští rok.

Jak se zkrátí jízdní doba 
Velmi výrazně. Například mezi Brnem a Ostravou pojedeme dvakrát rychleji než dnes. Místo 128 minut nám to bude trvat přibližně jen jednu hodinu. Podobně velkých zkrácení cestovního času dosáhneme i jinde. Z Přerova do Brna a naopak dorazíme už za 34 minut, do Ostravy za 22 minut, z Olomouce do Ostravy pak za 26 minut.

Hlavní výhoda realizace těchto úseků formou PPP
Především to umožňuje použít vícezdrojové financování. To povede k tomu, že budeme moci realizovat výstavbu co nejvíc úseků najednou. Což je nesporná výhoda, protože cestující tak budou moci vysokorychlostní tratě využívat mnohem dříve.

Pokud máte zájem o podrobnější informace, podívejte se na Studii proveditelnosti PPP.