Krátce, rychle, aktuálně
Nová architektura pro vysokorychlostní trať na Moravě
![Řešené území-Hranice na Moravě-1.png](/documents/159614952/162706942/%C5%98e%C5%A1en%C3%A9+%C3%BAzem%C3%AD-Hranice+na+Morav%C4%9B-1.png/122dc5fd-8108-497e-9aee-f88783621d09?t=1710153044562)
Soutěž je vyhlášená jako anonymní, jednofázová a otevřená. Její účastníci mají za úkol zpracovat architektonicko-urbanistický návrh nového terminálu Hranice na Moravě a souvisejících objektů. Tyto stavby budou koordinovány s úsekem vysokorychlostní trati VRT Moravská brána spojujícím Brodek u Přerova s Ostravou.
Projektová část soutěžního návrhu zahrne budovu terminálu, která bude sloužit pro vlakové i autobusové nádraží. Její součástí jsou také přístupy na nástupiště a parkoviště. Na přilehlém autobusovém nádraží budou architekti kromě nástupiště a jeho zastřešení řešit také místa pro nabíjení autobusů a jejich odstavení. Určí rovněž podobu veřejného prostranství a zeleně v okolí terminálu.
Součástí soutěže je také ideová část, která se zaměřuje na širší okolí terminálu včetně území mezi nádražím a plánovaným obchvatem Hranic. Cílem je přirozeně propojit nové nádraží s městem, identifikovat další potenciál okolí a připravit se tak na jeho budoucí rozvoj.
Koncept představuje zásadní krok k posílení mobility a dostupnosti dopravy pro obyvatele Olomouckého i Moravskoslezského krajei k udržitelnému rozvoji celého regionu. Podle studie proveditelnosti by se měla kapacita terminálu do roku 2050 blížit k deseti tisícům osob
ve všední den. Díky jeho strategickému umístění namísto stávající nádražní budovy dojde k propojení vysokorychlostní a konvenční železnice
i autobusové dopravy pod jednou střechou. Tím se cestujícím výrazně usnadní přestupy mezi autobusy, vysokorychlostními spoji do Olomouce, Ostravy, Brna i vlaky do Valašského Meziříčí a dále na Slovensko.