Krátce, rychle, aktuálně

08.04.2024
Účastníci konference Vysokorychlostní tratě – realita budoucnosti položili desítky dotazů
Prostřednictvím historicky první konference věnované výhradně tématu vysokorychlostních tratí (VRT) v České republice jsme na konci února představili projekt VRT odborné veřejnosti. Účastníci měli možnost ptát se prezentujících odborníků z ČR i zahraničí prostřednictvím aplikace Slido.
05.04.2024
VRT Moravská brána II: Hluk pod kontrolou
Hlavním rozdílem mezi konvenční železnicí a tou vysokorychlostní je zejména její rychlost. Na VRT Moravská brána II pofrčíme místy až 320 km/h. Mají se proto obyvatelé regionu s vyšší rychlostí obávat také většího hluku?
04.04.2024
Byli jsme součástí veletrhu Connecting Europe Days
Informační stánek projektu českých vysokorychlostních tratí nechyběl tento týden na veletrhu Connecting Europe Days v Bruselu. Svou prezentací jsme se připojili ke klíčovým hráčům na evropském poli v oblasti dopravních infrastrukturních projektů.
02.04.2024
Prezentační den Praha – Vysokorychlostní tratě v mapách
Příprava vysokorychlostních tratí běží na plné obrátky. V současném okamžiku je to jeden z nejkomplexnějších projektů, který se na území Česka připravuje. Mezi důležité součásti projektu nepatří pouze jeho technická příprava, ale zásadní roli hraje i schopnost efektivní komunikace s občany, při které se nejlépe osvědčilo využití mapových podkladů pro přenos co nejpřesnějších a srozumitelných informací.
30.03.2024
Hledáme zhotovitele pro podrobný inženýrsko-geologický průzkum v úseku Moravská brána I
Inženýrsko-geologický průzkum je důležitou součástí přípravných a projekčních prací vysokorychlostních tratí, které zajistí nezbytné informace pro úspěšnou realizaci. Stavební správa vysokorychlostních tratí aktuálně vyhlásila výběrové řízení na provedení mimořádné etapy podrobného inženýrsko-geologického průzkumu v úseku Moravské brány I, konkrétně od Prosenic až po Hranice na Moravě.
28.03.2024
Moravská brána II: Rychlost pomůže celému regionu
Připravovaná vysokorychlostní trať (VRT) přinese nejen zásadní zkrácení dojezdových časů, ale také rozvoj regionu. Možnost dojíždět do zaměstnání jinam i nové příležitosti v kraji pomohou výrazně zvýšit atraktivitu regionu a změnit trend v jeho vylidňování.
27.03.2024
Pojďte si zkrátit čekání na VRT výstavou architektonických návrhů terminálu Jihlava VRT
Zveme vás do Jihlavy na výstavu soutěžních architektonických návrhů nového dopravního terminálu. Prohlédněte si i návrh, který porota vybrala jako vítězný.
26.03.2024
Známe podobu jihlavského terminálu. Denně jím projdou tisíce cestujících
Do Brna za 36 minut, do Prahy za necelou hodinu, šest tisíc cestujících a až 118 vlaků denně. To jsou klíčové údaje nového terminálu vysokorychlostní tratě Jihlava, který už zná i svou finální podobu. V rámci otevřené architektonicko-urbanistické soutěže, jejíž výsledky v Jihlavě vyhlásila Správa železnic, mu ji dalo francouzsko-české sdružení AREP ARCHITECTES – MONOM. Stojí za ním architekt Igor Hobza, projektant dopravních staveb Alistair Lenczner a projektant mostních konstrukcí Julien Dallot. Mezi všemi 25 zúčastněnými návrhy dokázali porotu přesvědčit řešením, které nejenže bezezbytku naplnilo dopravní účel a podstatu projektu, ale také nejlépe začlenilo terminál do krajiny. To se týkalo nejen Zlatého potoka a okolních rybníků, ale také železniční estakády přes dálnici D1. Urbanistické a environmentální řešení návrhu doplňovala i ekonomická přiměřenost investičních nákladů.
25.03.2024
Výzkumy projektu Nová mobilita ukazují, že vysokorychlostní doprava je vnímána jako priorita
Spolupráce s akademickou obcí přináší našim projektům potřebnou kritickou zpětnou vazbu i argumentační podporu. I proto je Správa železnic partnerem návazných aktivit projektu Nová mobilita realizovaných Institutem pro dopravní ekonomii, geografii a politiku.
23.03.2024
Moravská brána II: Jak ovlivníme životní prostředí
Minimalizace dopadů na životní prostředí je při přípravě VRT obecně jednou z hlavních priorit. A nejde jen o to, aby trať co nejméně ovlivnila krajinný ráz.
22.03.2024
Projděte si záznamy z konference Vysokorychlostní tratě – realita budoucnosti
Vysokorychlostní tratě u nás jsou v současnosti velkým tématem, které rezonuje celou společností. I proto proběhla poslední únorový den historicky první konference Vysokorychlostní tratě – realita budoucnosti věnovaná pouze a výhradně aktuálnímu stavu přípravy a budoucnosti vysokorychlostních tratí v České republice.
20.03.2024
Moravská brána II: Lidé a obce jsou součástí příprav podoby nové trati
Přípravy tohoto úseku vysokorychlostních tratí (VRT) jsou již v plném proudu. Právě proto do nich cíleně vstupují i ti, kterých se stavba úseku bezprostředně týká. Obce a občané.
19.03.2024
Prezentační den v Ústí n. Labem – Technická příprava přeshraničního úseku v rámci NŽS Drážďany – Praha
Postavit vysokorychlostní železnici je unikátní a náročný úkol, který u několika úseků vyžaduje také důslednou mezinárodní spolupráci. Co vše obnáší technická příprava přeshraničního úseku nového železničního spojení Drážďany – Praha? Jak fungují pracovní skupiny, které slučují odborníky z Česka i Německa? S jakými výzvami se potýkají?
14.03.2024
Moravská brána II: Revoluce v dopravě se blíží!
Českou republiku čeká v následujících letech postupné propojení pomocí vysokorychlostních tratí, které přinesou revoluci v cestování. Jedním z prvních úseků, který se ambiciózně přibližuje k realizaci, je VRT Moravská brána II. Tento úsek o délce zhruba 40 až 45 kilometrů začíná v Hranicích, končí ve Svinově a prochází dvěma kraji, Olomouckým a Moravskoslezským.
11.03.2024
Nová architektura pro vysokorychlostní trať na Moravě
Správa železnic vypsala další architektonickou soutěž, Hranice na Moravě tak získají moderní přestupní uzel, který propojí vysokorychlostní i konvenční železnici s autobusovou dopravou. Právě vyhlášená architektonická soutěž Správy železnic se zaměřuje také na urbanistickou koncepci a environmentální aspekty s cílem zvýšit mobilitu obyvatel regionu.
07.03.2024
Pokračujeme v otevřené komunikaci ohledně podoby VRT Praha
V úterý 5. 3. 2024 proběhl v prostorech zrekonstruované Fantovy budovy společný workshop, jehož smyslem bylo setkání subjektů dotčených přípravou projektu VRT Praha.
04.03.2024
Konference Vysokorychlostní tratě - realita budoucnosti hostila klíčové reprezentanty domácích i zahraničních organizací
Dne 29. února 2024 proběhla v Praze v rekonstruované Fantově budově na hlavním nádraží historicky první konference věnovaná pouze a výhradně vysokorychlostním tratím (VRT) v České republice. Byla to rychlá, ale přehledná jízda, na níž jsme hostili nejen špičky domácí i zahraniční „dopravní reprezentace“, a při které jsme neopomněli nic důležitého.
23.02.2024
Pocitová mapa VRT Praha získala přes dva tisíce podnětů!
Správa železnic vyhodnotila tzv. pocitovou mapu – on-line portál, kterým se široká veřejnost zapojila do prvotních příprav projektu Vysokorychlostní trati Praha. Do mapy zaneslo 668 uživatelů celkem 2 055 podnětů. Většina z nich směřuje na podporu hodnotných míst, zhruba třetina pak upozorňuje na problémy v území. S podněty už nyní pracují urbanisté, kteří je vkládají do urbanistické koncepce území, kudy nová trať prochází.
20.02.2024
Chystáme architektonickou soutěž na nádraží Hranice na Moravě
Nové nádraží v Hranicích na Moravě zvýší dostupnost železnice, včetně té vysokorychlostní. Přestupní uzel bude součástí nového železničního spojení Praha – Brno – Ostrava. Vyhlášení soutěže se předpokládá na začátku jara.
13.02.2024
Výstava o VRT na nádraží Praha-Libeň
Projekt vysokorychlostní tratě v České republice zdobí další nádraží. Pro velký zájem jsme přesunuli výstavní panely z nádraží Praha-Zahradní Město na nádraží Praha-Libeň, aby si je mohli prohlédnout další železniční příznivci.